Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Tekst på faktura/pakkseddel knyttet til betalingsform

av Anonymous

Hei

 

Vi ønsker å ha en fast tekst på alle salgsdokumenter som ordrebekreftelse/pakkseddel og faktura, avhengig av hva slags betalingsform som er valgt. Er dette mulig å legge inn på en enkel måte?

6 SVAR 6
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Noen tips her?? Kommer altså ingen vei etter å lagt inn koden g_oTemp.Data4="Forhåndsbetalt” i "print when feltet. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Nei, feilen jeg får er i mamutsupportapps.com. Når jeg legger inn g_otemp.Data4=”navnpåbetalingsbetingelse” skjer det ingenting.

av Sven Olav Rosnes

Hei,

 

Jeg antar at du fant koden i kode-basen på http://mamutsupportapps.com/rcs_no/, selv det ble feil type anførselstegn i mitt svar.

Når du så klikker på “Open template” får du beskrivelsen under. Er det når du klikker på arkfanen “Print when” i vinduet “Field Properties” at det henger?

Jeg anbefaler at du forsøker å opprette et helt nytt felt i rapporten. Det er ikke et kjent problem at programmet henger når man klikker på “Print when” arkfanen. Istedet for å bruke et «Field» (ab knappen) kan du gjerne bruke en label (A ikonet i Report Controls boksen). Ved å dobbelklikke på en label finner du en “Print when” arkfane på tilsvarende måte.

 

Forskjellen på Label og Field i denne sammenhengen er bare at i label trenger du ikke anførselstegn rundt teksten for å indikere at det er tekst og ikke en variabel.

Ikke klikk på “…” til høyre for “Print only when expression is true” feltet. Det er kjent at den da kan låse seg.

Her er en video som forklarer redigering generelt:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Busi...

 

Malen fra rapportkode basen:

Vedlagt finner du koden for Tekst avhengig av leveringsbetingelse til rapporten Faktura m/giro:

Slik går du frem for å legge inn koden på ønsket rapport:

  1. Gå til Vis – Innstillinger – Rapporter – Rapport-Etiketteditor.
  2. Marker ønsket rapport og klikk på Redigere.
  3. Trykk på knappen |ab| for å lage et nytt felt.
  4. Under fanekortet General limer du inn følgende kode i feltet for Expression:
    "egen tekst"
  5. Under fanekortet Print when huker du av for Remove line if blank og limer inn følgende kode i feltet for Print only when expression is true:
    g_oTemp.Data7="Fast pris"
  6. Trykk deretter OK og lukk rapportredigeringsvinduet. Svar JA til å lagre endringene.

Gå til Vis – Innstillinger – Bruker - Innstillinger per modul – Rapporter og velg Firmarapporter som standard rapportområde. Hvis ikke vil du få ut originale rapporter.

***

Generell informasjon

Ved å velge Vis - Innstillinger - Rapporter - Rapport-/etiketteditor kan du velge hvilken rapport du ønsker å redigere.
Marker ønsket rapport og trykk rediger. På rapportmalen kan du slette, utheve og flytte felter som du måtte ønske det.

Artikler og dokumenter angående rapportredigering i Mamut:

Hele utskriften av rapporten (f.eks faktura m/fellesgiro) treffer for høyt/lavt (www.mamut.com/library/1044/01002428.asp)
Deler av rapporten (f.eks. faktura m/fellesgiro) treffer ikke korrekt ved utskrift (www.mamut.com/library/1044/01002429.asp)
Hvordan flytte et felt i en rapport (f.eks. faktura m/fellesgiro) (www.mamut.com/library/1044/01002430.asp)
Dersom ikke endringene vises kan årsaken være som beskrevet her (www.mamut.com/library/1044/01004028.asp)
Er uhellet ute (felter blir slettet eller liknende) og du ønsker å få tilbake originalrapporten (www.mamut.com/library/1044/01003682.asp)
Her er et ekstra dokument som tar for seg rapportredigering (https://cdl.mamut.com/BIN/Support/Report_edit/Rapportredigering.pdf)

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Noen tips??

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for det

Mulig jeg gjør feil, men får ikke dette til. VI har en fast Mamut installasjon på server.

Idet jeg legger inn koden, endrer "navnpåbetingelse" og klikker print when loader siden et par sekunder og deretter skjer det ingenting. Hva gjør jeg feil?

av Sven Olav Rosnes

Hei Torbjørn,

Jeg har lagt inn en kode for dette i “rapportkode-registeret” vårt, som du finner her:

http://mamutsupportapps.com/rcs_no/

Klikk “log in”, skriv inn: g_oTemp.Data7="Fast pris” i feltet for “Print when” og klikk “Set filter”. Klikk så på en av rapportene under og deretter på knappen “Open template”.

Du får da opp en mal som beskriver redigering av rapporten.

Bytt eventuelt ut “Fast pris” med annet navn på leveringsbetingelse.

PS! Dette gjelder “Leveringsbetingelser”. Dersom du istedet mener “Betalingsbetingelser” så blir tilsvarende “print when” kode: g_otemp.Data4=”navnpåbetalingsbetingelse”

 

Mvh,

Sven Olav