Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Tilbakeføre sikkerhetskopi til en firmadatabase

av Anonymous

Hei. Jeg har opprettet et nytt firma i Mamut-installasjonen (firma nr 18) og har fått en Mamut sikkerhetskopi fra forrige server som skal legges inn for dette firmaet.

Det er fem firmaer i Mamut-installasjonen fra før, så jeg lurer på hva som skjer om backupen jeg skal legge inn "kolliderer" med Systemdatabaser og klientnumre (System000nClient000x) som er der fra før.

Er dette trygt å gjøre med enten MDataTools eller Mamut, eller bør jeg gjøre noen forberedelser?

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei og beklager sent svar her. Innlegging av backupen gikk til slutt i orden, men jeg måtte få oversendt en backup med kun firmadatabase (Client0019) hos "avsender". Denne la seg på laveste ledige firmadatabasenummer i System0002.

Forsøkte flere ganger å legge inn backupen som inneholdt både System0002 og Client0019, men hver gang skrev den over eksisterende System0002.

Alt er i hvert fall i orden nå.

av Øystein Rambøl

Er det fremdeles System0002 som er aktiv i Mamut?

Om du tilbakefører en sikkerhetskopi med systemfiler som ikke er fra samme systemdatabase skal denne bli System0003.


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Forsøkte å legge inn den "fremmede" backupen med MDataTools, men det gikk ikke helt etter planen. Bruker v17.2.

Den nevnte backupen inneholdt system- og firmadatabase (System0001 og Client0019). Fra før var det System0001Client0001, System0002Client0009, System0002Client0011, System0002Client0015 og System0002Client0017 i Mamut.

Etter en advarsel om at databasen allerede eksisterte la jeg inn nevnte backup. Resultatet var at kun det som var i backupen jeg la inn ble synlig i Mamut. Alt det andre var borte, eller i hvert fall ikke synlig.

Tok selvfølgelig full backup før jeg begynte, så ingen data er vekk. Er det en annen måte å gjøre dette på? Bruke innlegging av backup fra inne i Mamut?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for svar! Sikkerhetskopien viste seg å bare inneholde firmadatabase, så da skal det nok ordne seg.

av Øystein Rambøl

Dersom sikkerhetskopien du tilbakefører er uten systemfiler vil firmadatabasen legge seg til i listen på første ledige nummer. Firmadatabasen kan da få nytt nummer i forhold til gammel server.

Dersom sikkerhetskopien er med systemfiler vil det opprettes en ny systemdatabase ved siden av den eksisterende med første ledige nummer (f.eks. System0002). Firmadatabasen vil da ligge inne i denne.

 ________________________________________
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
E-mail Support@mamut.com | Tlf: 815 55 470
Community: http://community.visma.com/mamut/

Visma Mamut AS
Karenslyst Allé 56, 0277 Oslo | http://www.mamutone.no    

Visma effektiviserer din forretningsdrift:
Programvare - Outsourcing av regnskap og lønn - Anbud, innkjøp og innfordring - Retail IT - Prosjekt- og konsulenttjenester


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS