Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Utbetaling av feriepenger + 1 dag lønn

av Anonymous

De ansatte har ferie kun etter ferieloven og får utbetalt feriepenger + 1 dags lønn.

S

Vil mamut rapportere dette riktig i a-meldingen, eller MÅ man også i dette tilfellet,  også legge til månedslønn FOR SÅ Å  foreta trekk for ferie for at a-meldingen skal bli rett?

 

5 SVAR 5
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide (Oppdatert ‎06-07-2018 09:10 av Morten Heide VISMA )

Hei Kjersti

Siden Januar 2017 skal man rapportere månedslønn for faste ansatte også for måneden feriepenger utbetales. Men siden ansatte den måneden får feripenger, trekker man fra månedslønnen igjen og evt litt til for å kompansere for den 5 ferieuken. Dette gjøres slik pga bl.a. for å få riktig sykepengegrunnlag.

Fremgangsmåten for lønnsartene finner du beskrevet i de nederste eksemplene (alt 2) i følgende artikkel:
https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Mamut-One/Trekk-i-lonn-for-ferie-og-hvordan-handtere-det...

Hvis du ikke benytter deg av standardlønns funksjonen i Mamut, vil man alltid måtte legge til lønnsarter manuelt. Dette vil da også nødvendigvis gjelde en slik trekk-lønnsart.

En del som har flere ansatte bruker standardlønns funksjonen i Mamut, og har en for vanlig månedselønn og en for feriepenger (Kan ha flere om man vil).  På den måten spretter alt man trenger frem hver gang den brukes på hver lønnskjøring.  Må riktignok trykke 2-3 ganger for å få det inn, men det er langt mindre enn om alt legges inn manuelt på hver enkelt ansatte.  Verdt å undersøke om du ikke tidligere har sett på det: https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Mamut-One/Standardlonn/ta-p/27938

Hva gjelder rapportering, så er det helt avhengig av at man bruker riktig lønnsarter som er satt opp riktig.  De som leveres med Mamut som standard vil være korrekte satt opp forutsatt brukt korrekt og ikke endret i ettertid.  Lager man nye, slik som trekk, er det viktig at man angir riktig a-meldingskode (og evt tilleggsopplysninger der det er påkrevd). For trekket, står det nevnt i tidligere nevnte artikkel hvilken a-meldingskode som skal benyttes.

Håper dette er til hjelp.
Ha en fin dag!

mvh,
Morten Heide
Visma Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei!

Jeg ønsket et JA- slik-er-det, eller NEI-slik-er-det-ikke svar på noe jeg fortsatt ikke hadde forstått skikkelig, selv etter å ha lest de artiklene dere henviser til.

Svaret fant jeg etter en god del søk, gitt av Jørn Karlsen til "Anne" 19/6-17. "Feriepenger/A-melding".  Kort og klart svar. Honnør til han!

(Det er virkelig synd at man ikke lengre kan få slike enkle, gode svar som her, men i stedet blir henvist til de artiklene man sannsynligvis allerede har lest før man tok kontakt med dere. )

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei igjen Kjersti!

Det er ikke alltid så lette å vite hva som er lest/gjordt om det ikke nevnes i forespørselen.
Jørn Karlsen er meget dyktig, men hopper over noen eventualiteter her som artikkelen dekker.  Disse er heller ikke spesifisert i din forespørsel.  Artikkelen var derfor sånn sett det beste stedet å starte.  Er man usikker på noe i den, som er helt i orden, så kan det sendes til oss og vi vil forsøke å gjøre vårt beste med å hjelpe deg videre.

Men da håper jeg iallefall du kom i mål. Og så klart, beklager at mitt svar var helt slik du ønsket.

Ha en fin dag videre!

mvh,
Morten Heide
Visma Mamut Support






Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg ba om et konkret svar på et konkret spørsmål. Jeg fikk det ikke. Det er det kundeservice burde handle om. Behøvde ingen eventualiteter.

I rest my case.

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Takk for tilbakemeldingen! Jeg tar dette til etterretning!
Ha en fin dag videre!

mvh
Morten Heide
Visma Mamut Support