Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Windows 10, eller slutte med Mamut?

av Anonymous

WIndows 10 har vært tilgjengelig i evigheter, og det står ikke et ord om den på Mamut sine supprot-sider. Det er elendig! Når jeg prøver å installere får jeg feilmelding om at Mamut krever en geriatrisk versjon av .NET.

Hva er dette for noe?

NÅr komme ren Mamut versjon som virker på WIndows 10?

Kan jeg av-installere .NET, eller re-installere en gammel versjon for at det skal virke?

Kan jeg avinstallere Mamut, oppgradere til WIndows 10 og kjøre Mamut i en Hyper-V virtuell sesjon på toppen av WIndows 8.1?

Bør jeg migrere fra Mamut til noe bedre, f.eks. Tripletex?

 

28 SVAR 28
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi er kanskje noe urettferdige mot Mamut denne gangen. Det var nok Microsoft som gjorde en stor forandring i siste øyeblikk

Jeg har vært Windows Insider siden oktober ifjor og Mamut hat fungert glimrende i alle pre versjoner jeg har testet.

Problemet ligger i Framework som i alle tidligere versjoner av Windows har vært et separat program som en kunne innstalere og avinstalere, men......... Iden ferdige versjonen som kom 29.7. var plutselig Framework en del av opperativsystemet og kan således ikke avinnstaleres lenger.

Så det var nok Microsoft som lurte alle.

Jeg har en Pc med stor kapasitet og flere harddisker, så jeg har Windows 7 på en disk og Windows 10 på en annen. Det gir meg god tid til å finpusse Win 10 før MAmut slipper en ny versjon

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
 

av Øystein Rambøl

De fleste modulene til Mamut vil fungere i Windows 10 men de som er avhengig av standard komponenter i Windows (som nettleser etc.) må testes og i noen tilfeller modifiseres før det fungerer som det skal.

Vi kan derfor ikke si at vi støtter Windows 10 før vi vet at alle delene av programmet fungerer.


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei, jeg kjører Mamut E5 med W10 på min Surface 3. Det meste virker bra ... Eneste problemet jeg har registrert så langt er at Mamuts innebygde nettleser ikke virker, og litt annet smårufs, men de viktige tingene kjører stabilt. Hvordan kan det gå an?

Øystein Gjerde1
CONTRIBUTOR ***

av Øystein Gjerde1

Hadde det nå vært et enkeltstående tilfelle dette her, så hadde det vært en ting. Men dette er jo holdningen til Mamut generellt, antagelig er det bevisst for å få folk over på Visma. Kommer ikke til å skje, må jeg bytte, blir det til noe utenfor Visma-systemet.

Tripletex har jeg sett bittelitt på, og det virker jo ikke som noe bra alternativ det heller. Jeg er på jakt etter et skikkelig system, offline, fra et firma som ikke kommer til å selge seg til Visma. Forslag mottas med takk 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Rett skal være rett, Windows 10 har bare vært tilgjengelig for spesielt interesert et knapt døgn. Alfa- og betaversjoner kan ikke medregnes.

Men det sagt så har nok en del programvareselskaper sovet litt i timen, og ikke helt fått med seg nye takter fra Microsoft. Slik denne nye utgivelsen rulles ut er helt nytt, men det har vært kjent lenge hvordan dette ville foregå, og man burde være noe forberedt på at den vil bli brukt av kundene.

Når det gjelder dramatiske endringer helt opp til siste øyeblikk, så blir vel det noe gammeldags tenking. Mamut kunne godt begynt å se nærmere på ting for 1-2 måneder siden, og hatt en kompatibel versjon klar tett opp til lanseringen av W10. Det er nok tid for fornyelse i tenkningen her. 😉

Men det finnes også et lys i tunellen for de som bare oppdaterer Windows uten å planlegge og tenke, som mangler komplett sikkerhetskopi osv., og det er at Windows 10 som er oppdatert fra f.eks. W8.1 kan rulles tilbake i inntil en måned etter oppdateringen. Dette har jeg testet, og det fungerer faktisk fint.

Ellers kan man installere W7/W8.1 på nytt, legge inn sikkerhetskopi. Eller installere en av disse i virtuelle maskiner. Finnes mange muligheter for å bruke Mamut, selv om W10 ikke er støttet ennå.

Lykke til. 🙂

av Øystein Rambøl

Windows 10 ble lansert i går, den 29.7.2015 og Mamut pleier ikke gjøre store tilpassninger av vårt program mot beta-versjoner av operativsystem da disse kan bli endret dramatisk helt opp til siste øyeblikk.

Dessverre støtter ikke Mamut Windows 10 enda men dette skal bli støttet i en kommende versjon til høsten.

Hvilke operativsystem som er støttet kan sjekkes på vår side med systemkrav: http://help.mamut.com/NO/mhelp/rtm/administrator/system/system_requirements_mbs.htm

I mellomtiden må dere bruke maskiner med lavere versjon av Windows.

Dere bør ikke reinstallere .NET 4.6 da denne kommer ferdig med Windows 10 og er korrekt versjon for denne Windows-utgaven akkurat som 4.5 er standard for Windows 8.1.

Ja, om dere gjerne vil bruke Windows 10 lokalt vil nok en virtuell maskin med Windows 8 være det beste å kjøre Mamut i.

 

Migrering av økonomisystem er en beslutning som må tas i deres bedrift, men har dere sjekket at andre systemer har offisiell støtte for Windows 10?


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Samme her. Finner ingen informasjon om hvordan dette kan løses. Er avhengig av Mamut One E5 til daglig.

Hvordan løser vi dette Mamut?