Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Windows 10, eller slutte med Mamut?

av Anonymous

WIndows 10 har vært tilgjengelig i evigheter, og det står ikke et ord om den på Mamut sine supprot-sider. Det er elendig! Når jeg prøver å installere får jeg feilmelding om at Mamut krever en geriatrisk versjon av .NET.

Hva er dette for noe?

NÅr komme ren Mamut versjon som virker på WIndows 10?

Kan jeg av-installere .NET, eller re-installere en gammel versjon for at det skal virke?

Kan jeg avinstallere Mamut, oppgradere til WIndows 10 og kjøre Mamut i en Hyper-V virtuell sesjon på toppen av WIndows 8.1?

Bør jeg migrere fra Mamut til noe bedre, f.eks. Tripletex?

 

28 SVAR 28
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Har dette blitt sendt ut til oss kunder, tro?

Man kans vel si at informasjonen ikke har vært god her, og jeg

relativt (Les: helt jævelig forbanna!!!) irritert på at det ikke har

vært mulig å oppdatere PC'ene til Windows 10.

 DETTE BURDE VEL VÆRT SENDT MELDING OM OG STÅTT PÅ HJEMMESIDEN,

SAMT I APPLIKASJONEN!! Jeg har ikke sett en dritt, for å si det slik.

Henrik Horn
VISMA

av Henrik Horn

Bare kjør oppdatering som vanlig.

 

mvh

Henrik Horn - Visma Mamut

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tusen takk enderlig 

 

er det bare og kjøre oppdateringen eller lønner det seg å kjøre en helt ny install siden det er en ny version?

Henrik Horn
VISMA

av Henrik Horn

Hei,

 

vil bare gjøre oppmerksom på at siste versjon av Mamut, versjon 19 er nå tilgjengelig med offsiell støtte for Windows 10 og Microsoft Office 2016. 

 

mvh

Henrik Horn - Visma Mamut

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ok takk bruker ikke e handel så regner med at jeg er utenfor 

dato formatet har jeg puttet : isteden for .  

Henrik Horn
VISMA

av Henrik Horn

Hei Andreas!

 

Det er først og fremst moduler som benytter komponenter i Internett Explorer, som er i hovedsak E-handels modulen.

Har du fulgt fremgangsmåten i lenken her: https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Installasjon-og-oppdatering/Windows-10-og-installasjon-av-Mamut-versjon-18/

så korrigerer den en feil i Windows 10, der feilen er at formatering på dato er lagt inn feil på Norsk Bokmål.

Er ikke denne fremgangsmåten fulgt vil Mamut feile på en del vinduer som har med dato å gjøre, kalenderfunksjonen og remitteringsveiviseren. Utover det kjenner vi ikke til noe per nå som vil feile, men det betyr ikke at det ikke kan oppstå noe vi ikke er kjent med. Versjonen med offisiell støtte for Windows 10 kommer mot slutten av oktober.

 

mvh

Henrik Horn - Visma Mamut

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

men hvilken moduler virker ikke?

det står ikke noe sted så vit jeg kan se 

vis det er uansett ikke noen jeg trenger fungerer win10 setupen fint 

Henrik Horn
VISMA

av Henrik Horn

Hei,

jeg svarer denne tråden på generelt grunnlag da det er mange som har skrevet inn kommentarer her samt på andre tråder og svarer derfor ikke hver eneste personlig.

Først og fremst vil vi bare beklage til alle kunder som har opplevd utfordringer med Windows 10 og Mamut. Vi har full forståelse for de tilbakemeldingene vi har fått. Samtidig som dette har vært en svært frustrerende situasjon for våre kunder, har det også vært en utfordring for vår support- og utviklingsavdeling, og har på ingen måte vært en ønskelig situasjon. 

Mamut har alltid forsøkt å ha en versjon klar til lansering av en ny versjon av Windows, men har i dette tilfellet har mange utfordringer knyttet til Windows 10.

Vi har nå en såkalt workaround - en løsning som vi kun anbefaler til de som absolutt må kjøre Mamut på Windows 10. Vi anbefaler fortsatt å vente til versjon 19 av Mamut for de som ikke må kjøre Mamut på Windows 10 nå.

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Installasjon-og-oppdatering/Windows-10-og-installasjon-av-Mamut-versjon-18/

Du må også omgå en bug i Windows10 slik: 

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Regnskab/Korrigering-av-datoformat-i-Windows-10/

Du bør også ha siste windows update installert (09.09.2015).

 

mvh

Henrik Horn - Visma Mamut

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Igjen til min store fortvilelse går jeg inn på forumet her og finner ut at Visma fortsatt har denne ekstremt arrogante holdningen til Windows 10, ingen fornuftige svar å få eller qick-fix'er for å få installert Mamut på Windows 10.

Hva er det som er så forferdelig galt med måten programmet er programmert på at det blir vanskelig å konvertere koden til nyere .NET versjon?

Visma, vær snill å kom på banen og gi oss en temporær fix før dere vil oppleve en strøm av kunder som forsvinner.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Nå er det gått over en måned siden lanseringen av W10 og ingen informasjon og total taushet fra Visma mht Windows 10. Synes alle MÅ kreve at månedlig brukerstøtte ikke betales for de måneder Visma ikke har en W10 løsning klar. Jobbet med system utvikling og det er i dette tilfelle No Excuse fra Visma sin side. Alle Visma produktene skulle fungert ved W10 lansering. De er attpå til MS partenere og visst om W10 lansering lenge og har hatt kjempelang tid til å teste funksjonaliteten.

Tenk om Altinn, Java, Nav, Nettbank, Facebook, ++++ og alle offentlige løsninger sa at deres løsninger fungerer ikke på W10 og brukerene måtte vente i uvisshet frem til systemutviklingsavdelingen hadde klar en ny versjon på W10. Når den kommer har de ingen anelse på. Det ville blitt hoderulling og det bør det også bli i Visma.

Microsoft burde aldri etter dette godtatt Visma som MS partner. Og kundene skulle aldri tolerere å betale for en slik dårlig utvikling.

Steinar Bjørkelund
CONTRIBUTOR *

av Steinar Bjørkelund

Helt elendig at ikke Mamut kan gi en dato for slipp av ny versjon som støtter Windows 10.
Vi sitter her og venter og får ingen informasjon. Elendig.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Noen kjente problemer med VirtualBox på W10 ja, men vil de påvirke deg Arne? Og som det står er flere allerede fikset, og ytterligere blir nok fikset fortløpende. Ville testet om jeg var deg ... 🙂

Øystein Gjerde1
CONTRIBUTOR ***

av Øystein Gjerde1

Nå er det jo fullt mulig å få installert Mamut på Windows 10 viser det seg, man må bare mase på Support en del, og godta at det skjer på eget ansvar. MEN: nå har de hatt mange uker på seg siden Windows ble offisielt tilgjengelig, og fremdeles har de ikke fikset de mest elementære feilene. Ingen bugfix, ingenting. Det ser ut som Visma holder seg til sin arrogante holdning, og nekter å engang prøve å fikse støtte før de selv mener brukerne trenger det.

 

Kjører klienten på Windows 10, det går fint, om man ser vekk fra rundt 100 feilmeldinger i oppstarten, og enkelte ting som ikke funker, som vi likevel ikke bruker.

Men er blir stadig mer og mer forbauset over hvor lite Visma er villige til å høre på brukerne sine, og hvor lite de skjønner hvor mye de taper på dette. De feilene som er nå kunne vært fikset på et blunk om de ville.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Download VirtualBox

Here, you will find links to VirtualBox binaries and its source code.

VirtualBox binaries

By downloading, you agree to the terms and conditions of the respective license.

  • VirtualBox platform packages. The binaries are released under the terms of the GPL version 2.
    • VirtualBox 5.0.2 for Windows hosts  x86/amd64
      Please be aware that Windows 10 is not yet officially supported! There are known problems with VirtualBox 5.0.2 on Windows 10 hosts and with Windows 10 guests. Some of the problems are fixed in the most recent test build which can be found here.
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

VirtualBox kom med versjon 5 denne måneden, som burde fungere på Windows 10 - hvorfor mener du at den ikke fungerer? Har du testet siste versjon?

https://www.virtualbox.org/wiki/Changelog

Alternativet er muligens VMware Player, eller en løsning i «skyen», som f.eks. http://www.smrt.no/ eller Mamut Application Hosting

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg har Windows 10 home versjonen på min maskin. Må ha Pro for å få Hyper-V. Oppgradering til Pro koster 1399,- Har noen et forslag til virtuell maskin programvare som er gratis og som virker med windows 10/mamut? VirtualBox virker ikke med Win 10

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg får startet opp Mamut, men nettbank funker ikke. Ei heller Supportsenter.

Det er også umulig å installere på en ny Win10 Pc.

 

Trenger at Mamut får orden på dette snarest!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Driver selv å tripper med å få inn win10 på de 2 siste maskinene men må vente på mamut 😕 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg synes her at Mamuts forklaring om at de IKKE gjør tilpassninger mot beta-versjoner, er UTROLIG sløvt.
Selvfølgelig må dere følge med i timen, når en så dominerende aktør innen operativsystemer gjør endringer.!!

Hva slags unfallenhet er dette da??

De aller fleste jobber parallelt, og har en løsning/versjon klar når MS slipper sin oppdatering.

Her er jeg overhode ikke imponert over Visma og Mamut totale mangel på å ta ansvar.

Kostet det ekstra mye penger dette da?

Håper dere nå jobber NATT og DAG (slik vi andfre må) for å få på plass en versjon  som fungere.

Dere liggger LANGT bak skjema!!! Makan!!!

Øystein Gjerde1
CONTRIBUTOR ***

av Øystein Gjerde1

Det bekrefter jo min mistanke, at det meste nok vil fungere helt fint, bare man kommer forbi installasjonssjekken. Slik jeg forstår deg Leif, har du installert Mamut på en tidligere Insider-build, og så oppgradert denne?  

Jeg har og tilgang til å starte opp maskinen i Windows 7, men siden ALT av våre programmer ellers fungerer fint, og Windows 10 har noen kjempestore fordeler for vår del, er jeg lite lysten på å gå tilbake bare på grunn av Mamut. Jeg har satt opp en gammel maskin med Windows 7 som Mamut-server nå, så jeg klarer meg jo på et vis, men hadde vært greit å få klientene til å fungere på Windows 10 i det minste. Det burde ikke ta Mamut så lange stunden å lage en fix. I det minste som en ustøttet, "på egen risiko"-versjon.