Mine områder
Hjelp
Iren Fredriksen
CONTRIBUTOR *

mva melding

av Iren Fredriksen

Hei.

 

JEg har kjørt ut en foreløpig mva melding for å sjekke.

Er det riktig at post 9 og post 17 skal gå mot hverandre.

Hvordan får jeg da trukket i fra innførselsmva ? (fra tolldekl)

(er det meg som har ført feil ?)

5 SVAR 5
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Anbefaler deg først å lese litt på Skatteetatens sine sider om mva-meldingen.  
Tolldeklarasjonen brukes som grunnlag for beregningen av mva ved import av vare(r).

Se her for hvordan man bokfører dette rent praktisk i Mamut:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Regnskab/Innforsel-av-varer-etter-11-2017---bokforingseksempler/

Og se her for hva som medfører at ting kommer i de forskjellige postene i MVa-Meldingen:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Regnskab/Slik-fungerer-MVA-meldingen-i-Mamut-fra-01012017/
OBS: Driver du med import av tjeneste er det viktig at du også leser denne:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Regnskab/Viktig-informasjon-ved-Import-av-tjenester-fra-utlandet/ 

Håper dette er til hjelp.

mvh,
Morten H
Visma Mamut AS 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Et par spørsmål til:
Den oppgaven som kommer fra vesenet, og heter "deklarasjonsoversikt", hvor skal den inn?

Postene 9 og 17 i oppgaven, hvilke konti får de sine tall fra?

// 

Iren Fredriksen
CONTRIBUTOR *

av Iren Fredriksen

Takk. 

Det er bra. Det er meg som tenker på den gamle måten. Men da betalte vi regninga først og så trakk vi det ifra.

Bra det gikk opp et lys for meg.

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ja det er riktig.

Du skal ikke trekke fra mva som du ikke har betalt. Derfor går den inn på post 9 og ut igjen på post 17.

Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Kan ikke med sikkerhet si at du ikke har ført noe feil.  Men det du opplever er det som er vanlig, og et av hovedpoengene med å lage den nye mva meldingen.  Man får tilbake MVA beløpet med en gang og slipper dermed å legge ut MVA man får tilbake senere slik som får.  Nå får man det med en gang.

Du har innførsel av vare som er mvapliktig.  Du skylder dermed staten mva. Punkt 9.  Dette fikk du før regning for ca samtidig som du fikk varen.  Denne betalte du.  Så bokfører man dette, og det kommer på denne eller neste mva termin. Dette summeres og betales først gjerne opptil 3 måneder totalt sett fra du betalte mvaen.  Da først fikk du får igjen mvaen.  Det gir dårlig likviditet.
For man fikk jo igjen mvaen man la ut ved import av vare. Så det gikk jo i null. Det tok bare tid.

Nå får du den igjen umiddelbart.  Du legger ut mva i post 9, og får det tilbake i post 17. Dette går i null, og skjer med en gang.
Mye bedre slik.  

Det er med andre ord svært vanlig at post 9 og 17 er like.    Så ut i fra hva du sier, så har du allerede trukket i fra mva beløpet.

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support