Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

retting av billag

av Anonymous

Hi igjen 🙂  Et enkelt spørsmål denne gangen. Jeg har flere tilfeller der jeg ser at det er to kundenaven gitt til samme kunden. I et par tilfell har faktura som jeg skrevet blitt knyttet til den ene navne for kunden, og innbetalings billag til det andre. Dette gir to åpne poster i kunderestkontro, selv om banken og hovedbok er enig om hvor mye peng er i banken. Hvordan skal jeg rette dette opp ? Skulle gjerne også blir kvitt det ene navne, overforer alt til et kundenavn i disse tilfeller.

3 SVAR 3
Henrik Horn
VISMA

av Henrik Horn

Hei igjen,

 

funksjonen i første punkt vil føre reverseringen mot samme dato og periode som det opprinnelige bilaget var ført automatisk. Dersom du har stengt periodene vil det føres mot første tilgjengelige åpne periode/dato å føre bilaget på.

 

mvh Henrik - Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tusen Takk Henrik !!   Skal velge første.  Siden dette var i året 2013 må jeg fører dette i period 13 2013 eller kan det gjøres i <<nåtid>> ?

Henrik Horn
VISMA

av Henrik Horn

Hei Richard!

 

Her er faktisk eneste løsning å enten kreditere fakturaen som er ført mot feil kunde, og føre den på nytt mot rett kunde eller reversere betalingen og føre den på nytt mot rett kundenummer. Slik kan du reversere: http://community.visma.com/no/mamut/Support/Sok-i-supportarkivet/Supportartikler/Support-Artikler-Mamut-Business-Software/Regnskab/Hvordan-reversere-bilag-direkte-fra-hovedboken/

Selv om navnet er likt i Mamut, så er kundenummeret forskjellig og det betyr for Mamut at det er en helt annen reskontropost/kunde. Når man har korrigert en kunde, slik at det er rett der, kan du sette et kundekort inaktivt. Da kommer den ikke frem i lister med mindre du søker på inaktive kunder. For å sette en kunde inaktiv søk opp kunden i kontaktoppfølging og klikk fanen Annen info, og sett inaktiv til Ja.

 

mvh Henrik - Mamut Support