Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

.

av Anonymous (Oppdatert ‎11-02-2020 09:24 ( )
 
1 SVAR 1
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Fri bil er noe man skal fordelsbeskattes, da det er en "lønn" i form av naturalytelse.  
Men skatten for dette må jo nødvendigivs trekkes av noe.   Har man ingenting da det ikke kjøres noe annen lønn, må man i Mamut huke av for overstyr skattetrekk og legge inn enten 991 eller 992 med null i skatt.  Dette vil da gi en negativ skattesmell på selvangivelsen for 2015 (kommer i 2016). 

Slik jeg ser det er dette en  form for lønn, og det skal da rapporteres på den enkelte måned dette er gjort. Altså skal du slik jeg ser det ha sendt a-melding for alle måneder vedkommede fikk fribil fordel.  For endelig svar på dette er det Skatteetaten man må kontakte, da det er som bestemmer over egne regler.    Å da sende en enkelt a-melding som inkluderer beløpet for hele året blir sånn sett feil da det skulle vært rapportert pr måned.  Også dette vil Skatteetaten kunne svare på om  er greit at du gjør.
Men om du skal fordele det, må du kjøre en lønnskjøring med riktig beløp med overstyr skattetrekk på alle måneder det er gitt denne fordelen. Husk at lønnskjøringsdato avgjør hvilken måned lønnen teller for med tanke på A-melding.
Og så sender du a-melding for månedene.  Merk at da må også korrekte opplysninger på personen som er regsitrert som ansatt i Mamut være lagt inn. 

Anbefaler deg å kontakte Altinn/Skatteetaten om hva å gjøre.  Da får du riktig svar fra selve kilden kan du si, også vet du fra hva jeg skrev over hva å gjøre.

mvh
Morten H - Visma Mamut Support