Mine områder
Hjelp
Mette Helene Solø1
CHAMPION **

Differanse i saldo i leverandørreskontro mellom valuta og NOK

av Mette Helene Solø1

Vi har en god del veldig gamle poster i leverandørreskontroen hvor beløpet i NOK er kr 0,-, som er riktig, mens det i valuta står igjen et beløp. På linjene det gjelder er valutatypefeltet tomt. Og jeg får ikke rettet det, siden systemet nå krever at valutatype fylles ut. Har også prøvd å reversere bunten, men den krever valutatype da også.

 

Noen som har en løsning på dette? Uten å måtte slette hele år?

4 SVAR 4
Bente Sylte Larsen
CONTRIBUTOR **

av Bente Sylte Larsen

Dersom det ikkje forsvinn ved å kjøre regenerering, eller "Avslutt post" (høgreklikk, behandling og avslutt post) så kan ei slik føring vere løysinga, dersom regnskapet er ført i NOK;

 

Det er i grunnen to bilagslinjer, der begge føres mot leverandøren, men med ulik valutakurs. Beløpet i NOK er kr 100 på begge linjer/ både debet og kredit = 0, valutakursen styrer beløpet i valuta.

Eks; dersom du har ein lev nr 20000 so har restsaldo i EUR 21, men i NOK 0

Linje 1 Debet lev 20000,  EUR 22, valutakurs 4,54545 NOK 100

Linj 2 Kredit lev 20000, EUR 1, valutakurs 100, NOK 100

 

Regnestykket i EUR blir 22 - 1 = 21

Regnestykket i NOK bil 100 - 100 = 0

Vi har korrigert vekk EUR 21 fra åpen postliste uten å korrigere NOK, berre ved å trikse med valutakursen.

 

Mette Helene Solø1
CHAMPION **

Hei Bente!

 

Ja det var sånn jeg ble kvitt alle de som hadde valutatype, men de som står igjen har ikke valutatype og jeg får ikke oppdatert bunten uten.

Mortenfv
PARTNER

av Mortenfv

Er det så gammelt at du kan sanere postene? Da slår den sammen alle postene i et år til en sum. Merk at selv om du står på en leverandør når du utfører saneringen så tar den alle leverandørtransaksjoner for alle leverandører for angitt periode.

Mvh

Morten

Morten Fagerli Viken
Mette Helene Solø1
CHAMPION **

av Mette Helene Solø1

Hei Morten!

 

Men forsvinner da de feil valutabeløpene? NOK stemmer jo, men valutasaldiene stemmer ikke, og det er de jeg gjerne vil få bort/satt til 0,-.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"