Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Ett produkt - salg til både ut- og innland: hvordan programmere riktig mva?

av Anonymous

Hei.

Vi har en kunde som driver med både innenlands salg og eksport av fisk. Hvordan kan man legge opp et produkt der man får mulighet til å fakturere samme produkt på forskjellige kontoer(forskjellig mva)? For eksempel skal produktet "Hel torsk m hode"(1) kunne bokføres på konto 3020 15% mva innland og konto 3100 avg.fritt utland. Hvordan ordner man dette i oppsettet av produktet og/eller i faktureringen? Ser at en og samme bokføringsgruppe(4) er satt opp med både avgiftssalg, avgiftsfritt salg og eksport/import. Men hvis du fakturerer produktnr 1 med bokføringsgruppe 4, så vil det jo automatisk komme 15& moms og bokføres på 3020. Hvordan styrer  man dette?

1 SVAR 1
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei!

Her vil jeg anbefale at du bruker kontosett på kundene. Opprett nye forekomster i avgift- og bokføringsopplysninger og styr avgiftskode derfra. På den måten får du kontroll både på konti som skal brukes og avgiftskoden. Det eneste du etterpå må passe på er å bruke riktig kontosett (det som ligger på riktig avgift- og bokføringsopplysningsgruppe) på kundene som hører hjemme i utlandet.

Lykke til! 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"