Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Hjelp !! ..... Visma Reporting utgår 20. juni

av Anonymous

Hei, jeg har fått med meg at Visma Reporting utgår 20.juni og vil da ikke fungere lengre etter denne dato.

Dette synes jeg er skikkelig kjipt da vi har brukt veldig mye tid og penger på å utvikle egne rapporter. Vi har ikke så  veldig lyst til å bare skrote alt sammen og bygge alt  på nytt i One Stop Reporting.

Mange av rapportene henter også data fra flere ulike kilder og vi har også konsolidering av flere klienter i samme rapport. OSR klarer vel heller ikke å hente data fra 2 ulike kilder.

 

Er ikke så sugen på å bare ta i bruk et nytt produkt fra Visma. Før man vet ordet av det så legger de vel ned det også og så må man lage alt på nytt enda en gang til. Vi brukte engang noe som het Visma Report Center (ligner veldig mye på One Stop Reporting), men dette ble erstattet av Crystal Report. Så kom Visma Reporting som nå erstattes med One Stop Reporting. Jeg begynner å bli litt lei av å konvertere rapportene til nye rapportløsninger og er i tvil om vi nå skal konvertere til OSR eller velge noe helt annet.

 

Jeg har fått med meg at det er noe som heter Power BI og at dette kanskje kan være et bra rapporteringsalternativ.

Er det noen som har tips eller ønsker å dele egne erfaringer ? Det begynner å haste 

 

 

14 SVAR 14

av Per Øyvind Trydal

Hei - Nå snakker vi om rapporter tilpasset utskrift (sideformaterte rapporter) og ikke så veldig spennende rapporter, men rapporter som en regnskapsfører/revisor bruker i sitt daglige arbeid. Det er sjelden man gjør store endringer i slike rapporter (eks saldoliste eller kontoutdrag). Kan være at man ønsker å hente inn et og annet felt og da ber man ofte en konsulent eller IT om bistand likevel.  Min erfaring er at det er veldig sjelden en bruker selv endrer dette.

 

Det som er bra med Power BI er analyse og dashbord delen hvor man kan klikke seg rundt omkring i rapporten og se dataene med engang uten å måtte velge Kjør rapport hver gang.

I tillegg så finnes det mange moduler/funksjoner i Power plattformen som kan koble på etter behov (Power Apps, Power Automate, Azure AI (kunstig intelligens) og ML (Machine Learning))

 

Har inkludert et par rapporter under som er laget i Power BI og koblet direkte mot Visma Business for å illustrere dette.

Salgsrapporten under viser omsetning per kunde og geografisk fordeling. Vha glidebrytere kan man velge periode og Topp X kunder.

Denne rapporten tok < 1 time å lage.

Skjermbilde.JPG

Resultatrapporten viser nøkkeltall for valgt periode og endrer så fort man velger år eller periode. 

Det er egen nedtrekksboks for å velge en annen klient i Visma Business dersom man har flere klienter 🙂

ResultatrapportResultatrapport

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Anette Skog Lillevik
CONTRIBUTOR **

Bruker dere her en hub mellom Power BI og Visma, eller kun direkte via SQL?

VI kobler oss direkte mot sql basene vha en gateway. 

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hej - du har da helt ret , men der skal en løbende utvikling, jeg har selv været med på denne reise i +20 år, men for første gang opleverer et produkt (OSR) som den rigtigt rapporteringsløsning i skyen , der er stor udvikling i produktet og den bliver mere og mere dækkende for alle Visma produkter - Mit valg er OSR , som dækker behovet og fleksibiliteten. - PowerBI er da godt , men svært selv at lave udvikling i 

av Per Øyvind Trydal

Til info så kan man kjøre alle Visma Reporting rapporter via Power BI. Jeg har testet flere av rapportene som ligger i Visma Reporting, og dersom man er fornøyd med rapportene og ikke ønsker å bytte dem ut med andre så kan man fint kjøre disse (med noen små tilpasninger) direkte i Power BI.

Her er et eks på en Åpen postliste leverandører. Har i tillegg lagt til et valg under parametere hvor man kan velge klient i Visma.

 

Åpen postliste leverandørerÅpen postliste leverandører

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
annalena1
CONTRIBUTOR *

av annalena1

Hei,

 

Lurer på hvordan vi får inn VIsma Rapporterings rapporter inn i Power BI? Er dette mye jobb?

 

Vi har problem med at Vrapp er utgått, og light/fullversjon ikke dekker valuta feks. Vi har benyttet Visma Rapportering til valutajustering (aldersfordeltsaldo liste) og pr idag må vi ta ut kontoutskrift manuelt for å få valutajustert fra juni.. 

 

takk for svar:)

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei, BIPro har laget en ferdig pakke med rapporter som man kan få tilgang til via et abonnement. Det er de samme rapportene som du er vant med i Visma Reporting, men publisert via Power BI. Vi fikk et tilbud på kr 1490 per mnd for tilgang til disse rapportene. Hør med dem. De var veldig behjelpelige 🙂 

Anette Skog Lillevik
CONTRIBUTOR **

Også driftsmiddelrapporter? Det har jeg foreløpig fått til svar det er ikke finnes i OSR.

Hei, ja alle rapportene som finnes i Visma Reporting + alle de andre man har fått spesiallaget av en konsulent eller laget selv kan kjøres i Power BI. Jeg holder på å re-designe disse VR rapportene og de vil være klare i løpet av juni. Det gjelder også driftsmiddel rapporter.

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Anette Skog Lillevik
CONTRIBUTOR **

Hei. Du skriver Power-BI her, men jeg lurte på om driftsmiddelrapport er tilgjengelig i Onestopreporting i dag. Jeg har ikke klart å finne forslag til driftsmiddelrapport der så langt.

Det finnes ikke Driftsmiddelrapport i OSR p.t som standard. Du må enten lage den selv eller få hjelp av en konsulent.

 

Men om du er fornøyd med driftsmiddel rapportene i Visma Reporting og vil fortsette å bruke dem så er det fortsatt mulig uten å måtte lage alt sammen på nytt 🙂

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Godkjent løsning
Wibeke Enoksen1
CONTRIBUTOR ***

Det finnes ikke i OSR som standardrapport. Vi er i kontakt med Økonomibistand Nord  for å få laget en slik rapport. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jostein og takk for at du deler dine erfaringer.

Jeg har vært i kontakt med BI Pro og fått en demo av dem. De hadde løsninger på akkurat det jeg trenger, både analyseverktøyet men også vanlige regnskapsrapporter som vi i dag kjører i Visma Reporting. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei dilldall66, vi hadde litt av den samme frustrasjonen som deg. Vi har brukt ulike varianter av rapporteringsløsninger. Etter en analyse av hva som finnes tilgjengelig i markedet, endte vi til slutt opp med en Power BI løsning fra BI Pro (www.bipro.no). Power BI er en løsning fra Microsoft og jeg antar at jeg slipper å bytte ut denne på en god stund. Det er utrolig med muligheter med Power plattformen som BI Pro har introdusert for oss.

Vi bruker Visma Business og valget var enkelt da de hadde ferdige rapportpakker innenfor regnskap/økonomi, salg, innkjøp og lager. Vi har også fått tilpasset noen av rapportene til egne behov, bl. a nøkkeltall rett inn på mobil. 

Vi er i hvertfall veldig fornøyd med valg av rapporteringsløsning 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"