Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Produkt og tilbehør

av Anonymous

Hei,

 

Dersom jeg lager et nytt produkt (Hovedprodukt) er det mulig å knytte andre produkter (Tilbehør/reservedeler) opp mot denne. Slik at man går inne på hovedprodukt, og kan på en grei måte se hvilke tilbehør/reservedeler som hører til?

 

 

 

 

5 SVAR 5
TrondLu
CONTRIBUTOR ***

av TrondLu

En annen mulighet er å bruke tabellen Alternative produkter. 

Det går å gruppere disse igjen (reservedeler, andre farger på hovedprodukt). Tabellen kan da kobles til ordrelinjen via Produkt (gjerne flere ganger hvor en har en rute for reservedeler og en annen for alternativer).

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Høres interessant ut.

Kan du beskrive en litt mer steg for steg på dette? (For en som ikke har for mye dyptgående kunnskap om visma). 

Mange takk!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei. Du har fått to gode svar på spørsmålet ditt. Jeg legger til litt informasjon om de to ulike løsningene:

 

Med strukturprodukt kan du få Visma til å automatisk legge til deler som hører til et produkt når du registrerer ordrer på produktet. Eksempelvis, hvis du selger en PC, kan Visma legge til lader, tastatur og mus når du legger inn antallet. Legger du inn 3 stk PC, vil Visma kunne legge inn 3 ladere.

 

Med alternativ-produkt løsningen kan du vise informasjon om hvilke deler som hører til et produkt i skjermbildene du jobber i. Du kan også vise hvilke hovedprodukter en reservedel passer til. Her er en fremgangsmåte for å jobbe med reservedeler:

 

Steg 1: Søk opp hovedproduktet i skjermbildet for produkter, gå til fanen "Alternative produkter" eller "Reservedeler". Legg inn reservedelen i kolonnen Alternativt produktnummer. Du kan legge til flere reservedeler på et produkt. På den måten vil du kunne se reservedelene på produktene i denne skjermbildefanen.

 

Steg 2: Du kan også vise reservedelene andre steder ved å koble tabeller slik som TrindLu beskriver. Dette krever at du har adgang til Designmodus. Det kan f.eks. være nyttig å vise reservedelene i salgsordrebildet. Her må du ha tunga rett i munn for å få koblingene riktige.

  • Trykk i ordrelinjetabellen og gå til designmodus (Ctrl + D)
  • Koble til en annen tabell (Ctrl + K)
  • I ruten til høyre, som heter underliggende tabeller trykker du på Produkt, deretter OK
  • I ruten til venstre trykker du nå på Alternativt produkt.
  • I ruten nederst til høyre trykker du på den fremmede nøklen "Produktnr->Produktnr", deretter OK
  • Det settes inn en tabell "Alternativt produkt som må plasseres et sted du vil ha den
  • Skjul alle kolonner (Ctrl+H), hent inn "Alternativt produktnr" (Ctrl + U) 
  • Hent inn beskrivelsen til reservedelen (Ctrl + U-->Underliggende tabell=Produkt-->Fremmed nøkkel=Alt.prod.-->Beskrivelse)
TrondLu
CONTRIBUTOR ***

av TrondLu

Hvis du ikke har kunnskap om design i Visma Business tror jeg det er best å kontakte din forhandler for å få dette på plass. 

Standardvinduene til Visma har Alternative produkt i grunndata, men ikke under tilbud/ordre.

av Per Øyvind Trydal

Hei, man kan koble hovedprodukt med andre produker i tabellen Struktur. Ofte er denne tabellen koblet mot produkt i standardoppsettet til Visma Business. Man søker frem hovedproduktet i Produkt-tabellen og legger inn del-produktene i Struktur samt antall per struktur.

 

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"