Mine områder
Hjelp
Grunde
CONTRIBUTOR **

Eksport til excel tar lang tid

av Grunde

Eksporterer / skriver ut til excel f.eks hovedbokstranser med mange kolonner.

Noko av innhaldet er også kobla til f.eks gr-felt i ansvarsenhet.

Dette eksporten / utskriften går forsåvidt greitt, men kan ta lang tid.

F.eks har no maskina stått på i fleire timar for å generere excel-fil.

Men sjølve innhaldet kjem kjapt opp i Visma Business. Er snakk om fleire hundre tusen rader.

 

Er det andre triks som kan speede opp denne prosessen?

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Du kan spare mye tid på å skrive til fil og så lese inn dataene til Excel. I min test fikk jeg redusert utskriftstiden med ca. 95 % fra 70 sekunder til 3 sekunder. Denne metoden tar riktignok et par minutter å utføre, så med mine data  gikk vinningen opp i spinningen, men med dine data kan dette være aktuelt.

 

Steg 1: I Visma Business, velg skriv til fil. (NB: Påse at utskriftstypen er satt til sideelement-utskrift)

Steg 2: Trykk på "utskriftsformat", gå til fanen "Fil" og sett følgende innstillinger

 Tabellheading = "Ingen"

 Feltstart/slutt = "Ingen"

 Feltseparator = "Semikolon"

Steg 3: Trykk på OK --> Trykk på Skriv

Steg 4: Velg hvor filen skal plasseres, velg filtype Csv-filer

Steg 5: I Excel, velg menypunkt Data --> Fra tekst/CSV. Velg csv-filen og trykk importer. Velg Last inn

Steg 6: Nå har du et datasett uten overskrifter. Skriv f.eks. ut en rad fra Visma til Excel på måten du er vant til for å få tak i overskriftene og klippe og lime dem på plass i regnearket uten overskrifter.

 

Fun-Fact:

Når du skriver ut store data fra Visma Business er det en sideteller nederst til venstre i skjermen, men den forteller ikke hvor langt den må telle før den er ferdig. Ved dele antall rader på 50 får kan man regne seg frem til omtrent når utskriften er ferdig. 10 000 rader / 50 = 200, derfor stopper utskriften på ca 200. 

 

Det finnes en rekke analyseverktøy som kan kobles på Visma Business for å gjøre denne operasjonen raskere og mindre manuell. Ta kontakt med din Visma-forhandler for å få hjelp til å effektivisere uttrekk av store data hvis denne metoden blir for manuell.

 

Mvh. Thomas E. Bezier

Amesto Solutions AS

av Owe Bernt Robertsen (Oppdatert ‎12-03-2021 15:10 av Owe Bernt Robertsen PARTNER )

Har du prøvd "klipp og lim" - Merk tabellen helt øverst i Visma

Gå så til Excel, Merk helt øverst å velg "Lim inn"

Har sett at det tar sekunder å gjøre det på den måten.

 

OBS! det er som regel alltid begrensing i Excel (32bits) med antall rader og kolonner

https://support.microsoft.com/nb-no/office/spesifikasjoner-og-begrensninger-i-microsoft-excel-1672b3...

Grunde
CONTRIBUTOR **

av Grunde

Starta "utskriften" fredag kl 13 på ein terminalserver.

natt til laurdag ein gong er fila ferdig med 200.000 linjer. 

Altså meir enn 10 timar....

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"