Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

SQL feil i Visma Busniness 13.01 når dokument viser brukes

av Anonymous

Hei

 

Jeg får SQL feil I VB versjon 13.01 når man lager betalingsforslag hvis man har dokument viser oppe. Det hjelper ikke å lukke vinduet. Noen som vet hva det kan skyldes eller har samme problem?

 

 

Feil.JPG

 

 

1 SVAR 1

av Øyvind Årseth

Hei

Dette skyldes at nyere versjoner av Adobes pdf-leser overstyrer de innstillingene Visma Business gjør mht. desimalseparator. Enkelt forklart gjør det at punktum oppfattes som komma, og dette trives SQL veldig dårlig med, dermed får du den meldingen du vedlegger, gjerne etterfulgt av en lengre melding med det databasekallet som feiler, typisk da en eller annen oppdatering til databasen til Visma Business. 
Merk at dette betyr at det kan opptre hvor som helst i Visma Business, det er første handling i Visma Business etter at dokumentviseren er åpnet som vil gi feilmeldingen. Eksempler er f.eks. lagring av bunt, oppdatering av bunt etc.

Problemet er i all hovedsak løst i versjon 13.10 som ble lagt ut rett før jul. Vi har ett kjent unntak:
Hvis man bruker behandlingsvalget "Scan", og legger til et pdf-vedlegg vil dokumentviseren åpnes automatisk. Dette vil fortsatt forårsake samme feil. NB! Det finnes workaround på dette i 13.10: Lukk dokumentviser, og åpne på nytt på samme transaksjon/dokument, da får vi satt riktige verdier, og problemet unngås. Dette unntaket er korrigert i 13.10.1, som ikke er publisert ennå, har dessverre ikke eksakt dato ennå. Hvis man ikke bruker "Scan" for å legge til pdf er 13.10 et alternativ. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"