for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Sitter i dialog med kundeservice i Visma for å finne ut om noen der faktisk vet hvor man finner denne informasjonen.
Noen i huset vet nok hvordan grunnmuren er satt opp tenker jeg 🙂
Egendefinert kolonneoverskrift blir lagret i tabellen Vinduskolonne. Denne finner du i Business utforsker under Tabeller, Oppsett og Vinduer. For å finne riktig relasjon kan det være lurt å gå veien om tabellen Vindu for å finne hvilket vindusnr. kolonnen hører til.
Hei og takk for svar,
Kan ikke se at SQL beskrivelsen ligger i noen av kolonnene i de tabellene dessverre.
Hva heter i så tilfelle kolonnen med SQL beskrivelse?
Det er ingen egen tabell eller kolonner i Business for å vise SQL benevnelser.
Ved å holde Shift + klikk på Tekster får du SQL benevnelser i Business. Ctrl + Tekster slår av SQL benevnelser.
Da får vi heller prøve en work-around på dette.
Hvordan kopierer jeg en tabell fra et vindu inkludert Overskriftene, f.eks. ProdNo (Produktnummer)?
Ser ingen knapp for å dumpe til excel, og Ctrl+E (Microsoft sin dump til excel snarvei) fungerer heller ikke.
@EddieBratli, vet du?
Hei. Saken er gammel, så jeg regner med at du har funnet en løsning. Jeg legger inn et raskt svar for din work-around allikevel.
I Visma Business, gå til Oppsett utforsker (Ctrl + O) [bokstaven]
Finn tabellen du skal finner oversettelser for, og åpne den
Skjul alle kolonner Ctrl + A, Ctrl + H
Endre til SQL-tekster som beskrevet av Eddie
Hent frem alle kolonner som har SQL-navn, ikke tall i navnet
Marker en rad, skriv til Excel med sideelementutskrift
Endre til brukerdefinerte tekster som beskrevet av Eddie
Marker en rad, skriv ut til Excel med sideelementutskrift
Du har nå alt du trenger i Excel til å lage en konvertering mellom beskrivelse og SQL-navn.
Lykke til.
Mvh. Thomas E. Bezier
Amesto Solutions AS
Hei
I vedlagte pdf dokument finner du eksempel med skjermbilder på hvordan dette kan løses.
Synes det er merkelig at disse ikke ligger i en tabell.
Hvordan får man dem da opp fra med shift+klikk evt. "tekster" (valg mellom standard, egendefinert og SQL) knappen?
Utrolig tungvint når man jobber med SQL databaser som bare gir SQL navn at man ikke kan koble disse til tekst felt gjennom en tabell.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.