Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Valutajustering av balansekonto uten bevegelse

av Anonymous

Hei, 

Hvordan kan man valutajustere en balansekonto det ikke har vært bevegelse på?

Eks. en bankkonto i USD, der det står et USD-beløp i banken. 

Som eksempel, i banken står det USD 10 000, per 30/06 er dette bokført som NOK 79 000. 

Per 31/07 står det fortsatt USD 10 0000 i banken, det har ikke vært noen bevegelser, men kursen er da 8,2, og bokført verdi skal være NOK 82 000. Hvordan får man gjort denne justeringen? 

 

Mvh

 

Ingrid

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Nadine Brandt1
CONTRIBUTOR *

av Nadine Brandt1

Går det ann å få Visma Business til å bokføre valuta justering automatisk? Ved å legg inn ønsket valuta kurs f.eks. pr 31.08.17 også lager VB en bunt på agio justering.? Vi justere alle valuta bankkontoer månedlig og hadde vært kjekt om VB utførte hjalp til med dette..? 🙂 

Tusen takk

Nadine

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Anne-Grethe

Du behøver ikke legge inn saldo på ny hvert år. Hvis du i hovedbok angir at en konto skal være i en spesifisert valuta vil valutabeløpet komme korret i alle rapporter.

mvh

Anita

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei - søkte og fant denne gamle tråden, den var nyttig! 🙂

 

Men jeg lurer på om valuta-saldo blir med over til neste år, eller ikke? Har arvet et regnskap i VB hvor valutasaldo ikke ser ut til å ha vært korrekt i 2016. Pr 01.01.2017 stod det et beløp på valuta-bankkontoen, mens valuta-IB i hovedbok er null. Så jeg lurer på om jeg alltid må legge inn IB ved å gjøre en sånn debet/kreditføring manuelt ved årsskifte, eller om det er pga feil bruk av valutasaldo året før, at IB valuta-saldo er null?

 

Mvh

Anne-Grethe

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for svar, det skal jeg prøve 🙂

mvh

Ingrid

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Ingrid,

Du kan velge å føre hele saldoen i USD og NOK ut av hovedbok med den valutakurs som det da er, for så å legge saldoen tilbake med korrekt valutakurs.

Jeg har mange balansekonti i valuta og har derfor opprettet en egen bilagsart som kun oppdaterer NOK beløpet, ikke valutabeløpet.

Dermed beregner jeg hver mnd slutt ny NOK verdi på kontoen og fører det +/- på balansen med motkonto finans.

Ved opprettelse av bilagsart må du velge "Bilags art beh" nr 16384 - Ikke oppdater valutabeløp.

 

Lykke til 🙂

 

mvh

Anita M Skretting

 

 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"