Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Feil i hittil iår.

av Anonymous

jeg hadde en bunt som hadde lagt seg dobbelt ifbm. lønn. Denne er rett i regnskapet, men står igjen i lønnsregnskapet.

akkumulator for hittil i år er feil.

akkumulator i bunnlinjen hittil i år er riktig, utemom feriepenger tilgode som er dobbelt trukket i -.

Hva er forskjell på rekalkuler akkumulator og

rekalkuler saldo.

Jeg har tidligere brukt rekalkuler saldo, da var det mottsatt feil i hittil iår.

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Akkumulatorer er systembestemte, eller egendefinerte. De vises blant annet som «Sum brutto»… «Sum grunnlag arbeidsgiveravgift»… etc på lønnslipp (skjerm).
Eller som egendefinerte akkumulatorer som kunden selv danner og knytter til lønnsarter. De tilhører hver enkelt lønnskjøring. Rekalkulering av disse går igjennom aktuelle lønnskjøringer og summerer opp på nytt de artene som er tilknyttet aktuell akkumulator slik at sum akkumulator blir korrekt.
 
Saldo er en summering av alle beløp på en lønnsart / lønnstaker for hver måned. Altså ikke per lønnskjøring.
Tidligere kunne de bli brukt til terminoppgave og LT-oppgave/årsoppgave. Med A-meldingen er de ikke lenger i bruk til dette.
I dag brukes saldo til hittil-verdier på lønnsslipp, og en del lister – blant annet feriepengeliste.
Rekalkulering av disse summerer lønnsarter / lønnstaker og sørger for at summen pr. måned blir korrekt.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"