Mine områder
Hjelp
Hilde Leren
CONTRIBUTOR *

Feriepengerliste

av Hilde Leren

Hei.

Jeg har skrevet ut feriepengerliste for 2014.

Jeg er usikkert om jeg har haket ut "med oppdatering".

Nå har jeg allerede utbetalt en del feriepenger for 2014.

Hvis jeg skriver ut feriepengerlister per 31.12.2014 på nytt og haker ut "med oppdatering" - hva skjer da ? Går det bra ?

Martina

4 SVAR 4
Hilde Leren
CONTRIBUTOR *

av Hilde Leren

Tusen takk. 🙂

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei igjen!

Grunnen til at det står minus er at listen ikke har blitt kjørt med oppdatering før feriepengene lønnes.  Beløpet reduseres når feriepengene lønnes og når det står null blir det minusbeløp.

Ja, du kan kjøre feriepengelisten med oppdatering pr. 31.12.14.  Gå så inn og reduser beløpene manuelt på de som har fått noe eller alle feriepengene.  Husk også å endre feriedagene hvis noen har brukt noe i år, for de blir også lagt inn med 25 dager (Hvis det er det dere har hos dere).

Hilde Leren
CONTRIBUTOR *

av Hilde Leren

Takk for rask svar.

Nå ser jeg at jeg har skrevet ut feriepengerliste UTEN oppdatering.

Når jeg går inn på Lønn - Vedlikehold - Lønnstaker - Feriepenger ser jeg at utbetalte feriepenger står i minus.

Dette gjelder også på lønnslippen.

Jeg forstår det sånn at jeg MÅ skrive ut feriepengerliste "med oppdatering" per 31.12.2014.

Spørsmålet er: Kan jeg korrigere beløpet manuelt til de to ansatte jeg har utbetalt feriepenger til ? Sånn at beløpet reduseres ?

 

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!

Du skal bare huke av for "med oppdatering" en gang, før du kjører første lønn på nytt år.  Da legger feriepenger tilgode seg inn på lønnstakeren. Det ser du på Lønn-Vedlikehold-Lønnstaker-Feriepenger.  Etter som du lønner ut feriepengene forsvinner beløpene her og "feriepenger tilgode" blir riktig på lønnslippene.

Når du har betalt ut feriepenger fra 2014 i 2015 skal det være 0,- på feriepenger til gode, men hvis du på nytt kjører feriepengeliste med oppdatering legger alle beløpene seg inn igjen, det skal du altså IKKE gjøre.  Har du gjort det ved en feil må du nulle ut allo beløpene manuelt.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"