Mine områder
Hjelp
Rita Eikefjord
CONTRIBUTOR *

Honorar pensjonist

av Rita Eikefjord

En tidligere ansatt er nå pensjonist og skal ha utbetalt et honorar for et "konsulent"oppdrag. Han er ikke registrert som selvstendig næringsdrivende. Hvordan utbetaler jeg dette? Skal det innberettes via lønn/a-melding? Om så hvilken lønnsart, og om ikke; hvordan innberetter jeg dette?

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!

Ja, arbeidsforholdet som i Visma Contracting heter "Frilanser, oppdragstaket, honorarperson m.m" kan benyttes her.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Vi har nå hatt hjelp av en kar som er pensjonist. Han gikk av med pensjon i fjor som 57 åring, hos en annen arbeidsgiver. Kan jeg registrere han på samme måte, altså honorarperson. Han skal ikke arbeide fast hos oss.

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Det er Type arbeidsforhold du må opprette. Ellers lønner ut helt som vanlig, timelønnsarten din eller fastlønn hvis det er det personen skal ha. Du må hente inn skattekort som vanlig.

Rita Eikefjord
CONTRIBUTOR *

av Rita Eikefjord

Hvordan blir lønnsarten for honorar til ikke-ansatt? Hvilke koder bruker jeg og trekker jeg skatt?

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!

Dersom han ikke er ansatt kan han rapporteres som honorarperson på "Type arbeidsforhold". Da har man ikke vanlig arbeidsgiveransvar fordi de ikke er ansatt.

Et normalt arbeidsforhold kan også benyttes, men må da avsluttes etter at oppdrag er avsluttet. Dette arbeidsforholdet gjør at arbeidgiver har fullt arbeidsgiveransvar i den perioden personen jobber. Benyttes når man har vikarer etc.

Ellers lønner man ut som vanlig.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"