Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Import av flere artikler (materialer)

av Anonymous

Jeg lurer på om det er mulig å importere flere materialer (med nummer, beskrivelse, pris og grossist) inn i VISMA, ut fra et Excel ark istedenfor at dette må gjøres manuelt via ‘vedlikehold’ – ‘varer’ osv. Håper at det finnes noe.

mvh Harold

2 SVAR 2
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tusen hjertelig takk Vidar, skal prøve å få det til.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Prisfiler får du vel normalt fra grossistene, men det et er fult mulig å lage ei egen prisfil og lese den inn i Contracting.

Først må du definere egen prisfil i menyvalg: Prisbehandling – Vedlikehold – Egendefinerte prisformater.
Her oppretter du et nytt format men et navn og angir egenskapene for prisfila.
Skal du hente den fra et Excel-ark, må den først lagres i et enkelt format.
Enten ei semikolonseparert CSV-fil eller ei Tab-separert TXT-fil.
I Contracting angir du så en av disse som feltseparator.
Skilletegn ved tekst er det normalt ikke på de foreslåtte formater, men etter lagring an du sjekke det ved å åpne fila i Notisbok / Notepad.
Priser bør legges inn med komma. Da må også priser uten øre legges inn med ,00 til slutt.
Har de en eller flere overskriftsrader å angir du antallet.

Så kommer du til feltene i Contracting til venstre.
Her velger du de som ligger i prisfila di og klikker dem over til høyre.
Her kan du flytte dem i henhold til den rekkefølgen de ligger.

Når dette er gjort må du opprette en egen grossist for disse prisfilene og angi prisformatet som «Egendefinert».
(Du kan jo lese den inn på en vanlig grossist også bare du endrer type prisfil på grossisten før du leser den inn.)
Ved import av prisfil vil du da kunne bla fram til fila og du må angi hvilket egendefinert format den har.

(Det er også en beskrivelse i Contractings Help under Prisbehandling – Vedlikehold – Egendefinerte prisformater.)

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"