Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Opportunistic Locks

av Anonymous

Hei,

Er det noen erfaringer med Opportunistic Locks (OpLock) og SMB 2.0/3.0 på server 2012/2012 R2? 

Jeg mistenker dette skapet problemer hos noen kunder vi har, hvor contracting tidvis henger og låser seg. Dette merkes spesielt hos kunder hvor server 2012/2012 R2 brukes enten på bare server eller server og klient (terminalserver).

Ingen her som kanskje allerede har prøvd å disable dette? Vet at man er nødt til å force bruk av SMB 1.0 og disable SMB 2.0/3.0 før man kan disable OpLock, er derfor jeg er skeptisk til å gjøre det.

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Takk for informasjon. 

Dette er meldt videre til vår utviklingsavdeling.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Etter at jeg fikk pratet med Christian og hørt på hans erfaringer, valgte jeg å la være å gå for deaktivering av OpLock. Han hadde i tilegg noen andre gode tips, men etter en liten sjekk fant jeg dessverre ut at de ikke gjaldt for vårt oppsett.

MEN:

Jeg har etter feilsøk på en annen software hos en annen kunde testet ut et par innstillinger hos kunden som har Contracting. Og i dag fikk man for første gang (på ett år) en god tilbakemelding på Contracting fra kunden. Og det uten at jeg hadde spurt hvordan det har gått etter at jeg gjorde innstillingen.

Det var så enkelt som nettverksstasjoner rullet ut via GPO og background refreshing av disse. Ved å endre alle nettverksstasjoner til 'Update' under GPP og å deaktivere background refreshing av disse, har ikke kunden hatt et eneste hikk.

I tillegg har jeg droppet stasjonsbokstaven som path til wrun32.exe og heller lagt inn UNC-path. Jeg vet for øvrig ikke om dette gjelder lenger, men å ha et program som er avhengig av en nettverksstasjon er fullstendig ****.

Jeg kunne egentlig sagt mye mer om hva jeg mener om både systemkravene til contracting, 'hjelpen' vi og kunden har fått fra Visma, men jeg dropper det. Det blir feil å sitte å rive av meg til et menneske som ikke har hatt noe med saken å gjøre. Det holder å si at skulle jeg foreslått for kunden at de i tillegg skulle måtte kjøpe AcuServer for en _mulig_ fiks, etter ett år med problemer, så ville garantert samtlige sikringer ha gått.

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Veldig bra at dere kan dele erfaringer!

Har fått informasjon fra vår tekniske konsulent som jeg legger ut her:

Vi vet at noen  kunder har testet med  å slå av Oplock, da spesielt ifm. index problemer og ulike Windows versjoner. Hvilke erfaringer de har gjort seg har vi dessverre ingen info om.

Det kan være andre programmer og systemer som ikke liker at man settet SMB til å kjøre versjon 1.0 (en forutsetning for å kunne slå av Oplock på server)

Ref.  Microfocus Community er det ikke sikkert det er nødvendig å slå av Oplock på den server hvor VC ligger, med mindre man også på server mapper opp disken som er i bruk ifm. VC.
(se link) https://community.microfocus.com/microfocus/cobol/extend_and_acucobol/f/20/t/10976.aspx

 

Tips. En rask søk via Google på Oplock + aktuelle Windows versjoner og involverte systemer kan gi nyttig info.

For å oppnå bedre hastighet i trege nett/blandede miljøer, kan det være lurere å sette opp en  AcuServer løsning (et tilleggsprodukt).

 

Basert erfaringer kan en eller flere av disse punkter være årsak til at VC/henger går tregt.

·        System krav er ikke oppfylt  (sjekk system krav Contracting og tilhørende produkter)

·        Antivirus (sanntid) er ikke satt opp til å ekskludere Contracting med under mapper .

·        Oppsett/integrasjon med eksterne systemer er ikke på plass/mangler.

·        Viktig at nettverket fungerer optimalt. Sjekk Windows logger og nettverks kapasitet, 
Er det noe/noen som  bruker mye båndbredde/kapasitet. (Streaming, musikk, synctjenester ol.)

·        Mangel på rettigheter/tilganger i Windows (områder, skrivere, nettverk og sikkerhet)

Det er gjort henvisninger til ressurser som ikke finnes/er tilgjengelig for alle brukere (F.eks. Skrivere, disker og mapper,  integrasjoner ol.)

·        Ifm. Terminalserver må man sørge for at brukere logger ut/avslutter på riktig måte.
(Veldig ofte finner vi brukere som bare bruker disconncet = kan låse filer/ressurser for andre)
Sjekk også Windows system log for delayed write /forsinket skriving feil, har man slike må disse fikses.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Christian, takk for svar.

Ring meg gjerne på 77607318 om du har mulighet.

Christian Sirnes
CONTRIBUTOR ***

av Christian Sirnes

Hei igjen.

 

Vi hadde mye problemer med dette for neon år siden, men fant til slutt ut av det via egen feilsøking.

 

Det er nok lettest å forklare dette over telefon, har du et telefonnummer jeg kan ringe deg på ?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"