Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Salg av anleggsmidler med gevinst

av Anonymous

Hei,

 

Vi har i løpet av året solgt anleggsmidler (brukte varebiler som har vært benyttet som driftsmiddel). Begge bilene ble solgt med gevinst. Hvordan foreslår dere at jeg fører dette i VC (fullstendig føring)?

 

(Hvis jeg skulle føre disse slik jeg i utgangspunktet trodde at jeg ville, mangler det oppsett for en "Motkonto, balanseverdi solgte anleggsmidler" i kontoplanen. Har dere evt. forslag til et oppsett på en slik konto?)

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!

Balansekontoen der bilen er bokført skal krediteres med den bokførte verdien av bilen.  Dette beløpet skal debiteres på konto Gevinst ved salg driftsmidler (ofte konto nr. 3800).  Deretter Krediteres same konto (Gevinst ved salg driftsmidler) med salgsverdien.  Dette beløpet debiteres kontoen hvor pengene havner (Bankkonto, kundekonto eller lignende).  Da blir gevinsten liggende igjen på konto gevinst ved salg driftsmidler (3800).

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

 

Ved å gjøre som du sier, så ender jeg opp med negativ beløp på konto 3800. Er dette riktig?

 

Bilen min hadde restverdi på 11.302,- og ble solgt for 13.750,-

K 1240 / D 3800 på 11.302,-, deretter K 3800 / D 1930 på 13.750,-, så sitter jeg igjen med - 2,448,- på 3800

May Britt Øybost
CONTRIBUTOR ***

av May Britt Øybost

Hei.

Du har en gevinst på kr. 2.448,- og det er helt rett at beløpet er negativt.

Alle inntekter i regnskap er negative tall..

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"