Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Windows 8 og Visma

av Anonymous

Jeg fikk nettopp ny pc med windows 8 og var ikke klar over hvilke problemer dette skulle by på. Får masse feilmeldinger og problemer "hele" tiden.

Venter på ny versjon av visma som skal komme, og håper den er kompatibel med windows 8.

Andre som har opplevd lignende problemer? Hvordan har dere evt løst de?

6 SVAR 6
Egil Søyseth
CHAMPION *

av Egil Søyseth

Nei , slik jeg opplever det så ligger visma contracting bak i leksa. Dette på grunn av denne runtimen som de ikke er herre over.

Dessverre så skrotet de ikke cobolt da de gikk over til windows. Det får vi svi for nå. En annen sak er at windows 8 ikke er det mest medgjørlige programmet heller. Tror det kommer mange forbedringer i windows 9. Det samme skjedde med vista og windows 7.

Det kan hende at du må kjøre programmet som administrator. windows 8 er litt opphengt i rettigheter. Det var der det ikke fun gerte hos oss. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

For min del ble det bare problemer. Det hadde vært lettere å si hva som faktisk fungerte, enn hva som ikke fungerte. Jeg fikk feilmeldinger etter å ha vært på spørringer på både kunder og leverandører. Enten feilmeldinger mens jeg kikker på forskjellige konti, eller når jeg trykket esc for å gå ut, så kom jeg meg ikke bort fra bildet. Feilmeldinger under fakturering. Under bilagspostering. Fikk ikke eksportert ansatte for å få elektronisk skattekort til nyansatt, fikk ikke remitert, +++

Nå har jeg gått tilbake å bruke min gamle pc, etter en uke hvor jeg ble fryktelig uproduktiv og rimelig irritert. Den nye pc'n er donert til noen andre i bedriften som ikke bruker visma.

Nå er det ikke slik at window 8 er helt nytt på markedet, har vel vært i 2 år eller noe slik? Så jeg synes det burde være unødvendig at man skal møte slike utfordringer.

Virker på meg som om visma contracting på dette området henger langt bak andre programmer i visma-familien, men mulig jeg har feil inntrykk??

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Fint at du melder fra om slikt som kommer.

Contracting er programmert i Cobol og det som kalles «Runtime» er det programmet som tolker koden i forhold til operativsystemet.(Tidligere kjørte vi også på operativsystemet Unix, men da altså med en annen Runtime.)
Versjonen av Cobol som Contracting bruker heter ACU Cobol og eies og vedlikeholdes av firmaet Micro Focus i USA.
Vi er da avhengige at de «følger med i timen» når det kommer nye versjoner av operativsystemene.

Ellers må jeg jo bemerke at med hver ny versjon av Windows så legger Microsoft inn stadig nye begrensninger som man så må oppheve.
Når vi starta med å teste Contracting på Windows 8, så var det på en helt vanlig bærbar PC kjøpt i butikk og det fungerte der.

 

Godkjent løsning
Egil Søyseth
CHAMPION *

av Egil Søyseth

Til opplysning for Visma kommer Windows 9 til neste år. Beta versjonen blir vist sluppet i år en gang.

Problemene er at versjonene til microsoft kommer fortere en det runtimen til visma kan klare.

Problemene med windows 8 hos oss løste seg da jeg fikk Devinco(speedycvraft) på banen og fikk retttet noen rettighetsproblemer.

Dette klarte ikke de i visma da, på grunn av at windows 8 var på dette tidspunktet nytt.

Problemene ligger i runtimen som kjøres. Contracting er skrevet i et gammelt programeringspråk som kalles cobolt.

De som lager runtimern klarer ikke å følge opp utviklingen, for slik har det vært siden contracting gikk over fra dos.

av Anne Haagensen

Mange kunder kjører Visma Contracting på Windows 8 i dag som Christian Sirnes også sier. 

Her må du evnt. kontakte support og fortelle hva slags problemer du har og deretter evnt. bestille en teknisk konsulent for gjennomgang hvis dine problemer er ukjente.

Christian Sirnes
CONTRIBUTOR ***

av Christian Sirnes

hei igjen.

 

Jeg har kjørt Visma Contracting på Windows 8 uten problemer i ca. 1 år.

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"