Mine områder
Hjelp
Hilde Leren
CONTRIBUTOR *

a-melding, lønn etterskudd, kontantprinsip

av Hilde Leren

Vi har utbetalt lønn for januar i februar. Nå får jeg problemer med a-melding. Jeg vil sende inn januar-lønn i februar, men arbeidsgiveragvift og forskuddstrekk er null. Det er sikkert pga januar-lønn som er utbetalt i februar er i januar registrert (regnskap).

Har jeg mulighet og endre kjøredatoen ?

Jeg har fått opplæring at kjøredato MÅ være siste arbeidsdag i måned.

15. mars vil jeg utbelate lønn for februar. Hvis jeg skriver kjøredato per dagsdato (dagen jeg kjører lønn), går det bra ?

 

 

 

 

 

 

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

A-meldingen – Kontantprinsippet

Man skal benytte kontantprinsippet, altså man skal sende inn i den måneden lønna utbetales. Kan da bli utfordringer for de som ikke har fulgt kalendermåneden.
Dersom lønninga for desember 2014 betales ut i januar 2015 skal den rapporteres inn for 2015, altså innen 5. februar 2015. Da vil 2014 få en måned for lite og 2015 en for mye. Feriepengegrunnlaget vil også komme på feil år.
Hvert enkelt selskap må finne ut av hvordan dette skal håndteres. Et alternativ er å endre utbetalingsdato til slutten av hver måned.

Det er regnskapsperioden på lønnskjøringen som styrer hvilken A-melding (måned) det blir innberettet på.  Også hvilken periode i regnskapet det havner på.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"