Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Visma DokumentCenter mot Visma.net Approval - Avvist dokument overført til Visma Business skal slettes

av Anonymous

Hei,

 

Et bilag fra Visma DokumentCenter er sendt på flyt til Visma.net Approval. I Approval er bilaget avvist. Bilaget er også overført til Visma Business og har derfor status 21 og bilagsstatus 30.

 

Vi har slettet bunten i Visma Business og ønsker å slette bilaget under fane "Dokumenter".

 

Dette har vi ikke mulighet til. Vi får ikke slettet flyt, eller slettet dokumentet. Er ikke dette mulig? 

1 SVAR 1
Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

Hei, litt gammel tråd dette - men prøver meg likevel.

Jeg gjorde en test på den settingen som du beskriver. Og det er nok helt korrekt observert at brukergrensesnittet til VDC ikke tillater hverken sletting av flyt eller dokumentet selv så snart det er overført til Visma Business. Inntil bilaget er overført til VB er det riktignok fullt mulig med både sletting av flyt og dokumentet, men når overføringen er gjort er det ikke lengre noe alternativ. Det hjelper heller ikke at dokumentet/bilaget faktisk ikke blir bokført. Det er ingen alternativ for "tilbakekall fra bokføring". Så vidt jeg kan se er det ingen løsning på dette som kan gjøres fra VDC.

Jeg har også et annet lignende tilfelle som er dårlig håndtert av VDC; Dokumenter som sendes på flyt vha Autoflow og blir avvist i Approval vil ikke kunne sendes til ny godkjenning uten å bli tilbakekalt (slette flyt) først. Dette medfører at data/info fra første attesteringsrunde går tapt. I dette tilfellene er bilaget ikke forsøkt overført for bokføring til VB.

Begge disse tilfellene er helt håpløse i en logisk behandling av attestasjonsflyt. Jeg kan jo se at det er interessant å forhindre sletting av flytdata på bilag som blir avvist, men da må det være mulig å arkivere dokumentet slik at det blir borte fra visningen av aktive dokumenter. Og det er jo fryktelig ulogisk å ha forskjellige krav til Autoflow enn normal manuelt igangsatt attestasjonsflyt.

Samtidig er det jo også helt horribelt at det skal være mulig å bokføre avviste dokumenter overhodet.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"