Mine områder
Hjelp
Annette Hillestad
CONTRIBUTOR ***

Bokføring restskatt

av Annette Hillestad

Jeg glemte å avsette skatt på overskudd (d8300 k2500) ved årsavslutning i 2015.

Jeg har heller ikke betalt inn forhåndskatt (2540).

Da jeg mottok skatteoppgjøret i oktober satte jeg betalingen på d2510. Når jeg nå skriver ut balansen, står derfor dette beløpet som gjeld. Det er jo ikke lenger utestående gjeld fordi den nå er betalt.

Dette blir jo en slags restskatt der hele beløpet er restskatt. 

Skal jeg da motføre den til en annen konto? Isåfall hvilken? Om jeg ikke gjør vil vel denne gjelden følge meg for alltid i regnskapet.

Dette gjelder vel alle som får tilbakebetalt eller restskatt. Hvor føres denne kostnaden? (Kan vel ikke bli stående som gjeld)??

 

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ja, dersom det ikke ble avsatt betalbar skatt i forbindelse med årsavslutningen for 2015 høres dette riktig ut. Da får du "dobbel" skattekostnad i 2016; både skattekostnaden (som ikke ble avsatt) for 2015 og årets avsetning for skatt på resultatet for 2016.

Dersom skattekostnaden (for 2015) er "ubetydelig" bør dette være OK. Om skattekostnaden er betydelig bør det vurderes om det er nødvendig å sende inn nytt årsregnskap m.v. med korrekt avsetning og korrigere dette per 31.12.15. Dette for å ikke gi omgivelsene (långivere, leverandører m.v.) inntrykk av at selskapets økonomiske stilling (Egenkapital) er vesentlig bedre enn den faktisk er. Jeg håper du slipper å tenke på dette og kan følge "oppskriften" ovenfor da det ellers vil generere mye ekstra arbeid...

Annette Hillestad
CONTRIBUTOR ***

av Annette Hillestad
Hei, takk for svar. Jeg har et AS. Jeg glemte som sagt å avsette dette i 2015 slik at hele beløpet blir en slags restskatt på skatteoppgjøret. Din kollega Jørn Karlsen svarte meg følgende: "Sjekket opp litt og du lager et manuelt bilag som du fører slik: Kredit 2510 og debet 8300 Betalbar skatt. Dette beløpet vil ved årets slutt redusere din egenkapital". Jeg har derfor fulgt hans oppskrift og avsluttet regnskapet for 2016. Blir det korrekt? Håper det.
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Siden du snakker om avsetning på betalbar skatt antar jeg dette er snakk om et AS/selskap?

Dersom det ble avsatt for betalbar skatt i årsoppgjøret og dette ikke har blitt bokført i regnskapet er vel balansen din per 31.12.15 feil? I såfall er det vel mest riktig å åpne opp igjen 2015 og kostnadsføre skattekostnaden der. Da vil balansen din stemme når du får bokført skatteoppgjøret i 2016. Dersom det ble avsatt for betalbar skatt per 31.12.15 og dette ikke er bokført er det kanskje flere sluttposteringer som mangler per 31.12.15?

Dersom det ble avsatt feil/for lite betalbar skatt per 31.12.15 må skatten eventuelt kostnadsføres i 2016 med mindre skatten er såpass betydelig at dere må vurdere å sende inn nytt årsregnskap m.v. for 2015.

Er det snakk om et enkeltpersonforetak skal vel ikke skatten til denne kontoen? Da fører du vel bare skatten til en 2070-konto som utlignes når du kommer til årsoppgjøret for 2016?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"