Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Global treg over VPN

av Anonymous

Hei

Vi har en liten satelittlokasjon i tillegg til uteselgere som er avhengige av å bruke VPN for å jobbe med Visma Global.
Ytelsen er veldig veldig dårlig, og jeg lurte på om det er noen her som har forslag til hva en kan gjøre for å bedre dette?
Andre ting går tålelig greit over VPN (kan f.eks fint se på overvåkningskamera og overføre filer til/fra server med grei hastighet), men f.eks pålogging i Visma kan fort ta et minutt fra innloggingsbildet til en er kommet inn, og alt i Visma går tregt..

 

Nettverket vårt skal være ganske bra, og serveren er veldig bra. Lokalt er ytelsen veldig god.

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ja, vi har mulighet til å bruke terminalserver, men det er jo en fryktelig keitete løsning i endel tilfeller.
Vi har også folk som jobber endel med f.eks prisfiler som skal importeres - dette gjøres jo utenfor vanlig arbeidstid og skal en bruke RDP må en jo flytte filene dobbelt så mange ganger...
Uansett, kommunikasjon frem og tilbake er jo småtteri når det er snakk om Visma Global, det går jo mange ganger så mye data på andre ting som f.eks om en ser på et overvåkningskamera, og det går jo knirkefritt.

Det later altså til at problemet i all hovedsak gjelder Visma Global. Kan det ligge noen innstilling et sted i serverapplikasjonen som kan ha noe med nettverk å gjøre?

av Per Willy Buffelen

Det er ikke så enkelt at det bare er mengden data, har også med latency å gjøre. Det går jo mye att og frem mellom PC og server og derfor tar det tid, det er slik det er når man kjører programmer over VPN. Når man ser på en video/overvåkning så blir det helt annerledes da den jo stort sett bare sender ned til PCen i en strøm.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Overvåkning var et eksempel på datamengde da jeg fikk inntrykk av at det var det dere mente var problemet.
Daglig går det tusenvis av API-kall mot Visma som ikke kommer fra det lokale nettverket om det er et bedre eksempel (det tar ikke et minutt å autentisere der slik det gjør i Globalapplikasjonen...). 
Det er heller ikke veldig stor forskjell på ping over VPN mot server og ping fra en pc som er i det lokale nettet men tilkoblet trådløst og i en sone med litt dårlig dekning (mtp latency).


arne fure
PARTNER

av arne fure

Enig og når det gjelder prisfiler, så spør deres forhandler om løsninger for å gjøre det mer automatisk. 

arne fure
PARTNER

av arne fure

Et forslag:

Har dere mulighet til å bruke en terminalserver til klientapplikasjonene, da slipper en at kommunikasjonen må gå frem og tilbake, da skal det kun være endringene i skjermbildene som blir sendt samt mus og tastetrykk.  jeg ville hørt med It avdelingen evt. infrastruktur forhandleren deres.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"