Mine områder
Hjelp
nim
CONTRIBUTOR ***

Problemer med KB5004442

av nim

Hei,

Juni er snart her og effekten av KB5004442 kommer til slå inn som default.

 

Ifølge vår partner som har vært i kontakt med visma så er ikke dette noe problem, man bare endrer RequireIntegrityActivationAuthenticationLevel til 1, restarter også er alt i boks.

Men straks jeg endrer den og restarter så får jeg ikke lengere kontakt med global.
Jeg har prøvd å endre dette direkte på visma global i dcom også, men det blir bare tidvis ustabilt.

Er det andre som også sliter og/eller har funnet en fiks?

7 SVAR 7
Leon Gjerland
PARTNER

av Leon Gjerland

@DagfinnL Får dette konsekvenser for integrasjoner via SDK, f.eks med Excel/VBA? Eller vil det fungere så lenge RG_CLI får kontakt med app-server?

av Per Willy Buffelen

RequireIntegrityActivationAuthenticationLevel Må settes til 0
Det som skjer i Juni er at den vil ha 1 som default og da slutter Global klienten å få kontakt med server. Settes den til 0 så vil det fungere helt fint frem til Mars 2023.

nim
CONTRIBUTOR ***

av nim

Hei,

Takker for svar, men hvor har du det fra at den må settes til 0?

Det å sette den til 0 fikser ikke CVE-2021-26414, som må/burde være målet

Godkjent løsning
Per Willy Buffelen
PARTNER

av Per Willy Buffelen

Fordi den nå står som disablet -0- som standard, i juni så vil den bli enablet -1- som standard og da vil global klienten ikke få kontakt med server. Settes den da til disable -0- så vil det fungere igjen. Hverken 1 eller 0 eller hvilket som helst tall løser problemet. Problemet løses ikke før rg_cli kommer i en versjon som støtter riktig authentication level. Så det må komme før mars 2023. Endringen det er snakk om i registry er bare en workaround fram til mars 2023.

DagfinnL
VISMA

av DagfinnL

Riktig authentication level vil bli implementert fra versjon 16.10.2 som vil snart være tilgjengelig og selvfølgelig i hoved versjon 17.00 som kommer i Juni 2022.   

Øyvind Hope
CONTRIBUTOR *

av Øyvind Hope

Vil dette får konsevenser mot SDK/Excel VBA? 

nim
CONTRIBUTOR ***

av nim

Hei,

Det stemmer overhode ikke med hva jeg har fått høre fra vår partner som snakket med visma, men det stemmer mye mer med hva jeg faktisk opplever 🙂

Takker

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"