Mine områder
Hjelp
Christine Stryken
CHAMPION *

0% skattetrekk

av Christine Stryken

En av våre ansatte har 0% skattetrekk, men systemet beregner automatisk 50% skattetrekk. Hvordan endrer jeg det?

12 SVAR 12
Nadja Sandström
CONTRIBUTOR ***

av Nadja Sandström

Hej,

 

Jag tycker att det låter som att den anställde ändå har ett frikort.

Vi har många anställda med frikort och om det saknas frikortsbelopp så det ut precis som du beskriver i vårt löneprogram Visma Lönn.

 

Är du helt säker på att den anställde har ett skattekort på 0%?

Om du loggar in i Altinn och beställer rapport RF-1307 för den anställde kan du se där vad den anställde faktiskt har för skattekort. I rapporten står det om det finns ett frikort.

 

Jag har under alla mina år som löneadministratör i en verksamhet med många unga anställda som arbetar extra aldrig varit med om att någon haft ett skattekort med 0%. Ska det inte dras skatt så har den anställde ett frikort.

 

Hoppas att det löser sig.

 

Med vänlig hälsning Nadja

Christine Stryken
CHAMPION *

Takk for tips, det er et frikort. Vet du hvor jeg legger det inn hen slik at det blir riktig (vi har aldri hatt noen med frikort tidligere)

Nadja Sandström
CONTRIBUTOR ***

Det är den anställde själv som tilldelar en del av sitt frikort till ert företag. Det är ingenting som du kan hjälpa till med.

När den anställde gjort det så kan du hämta skattekortet igen och då kommer det att ligga en summa i fältet "Frikortsaldo". 

Om hen inte gör det måste du dra 50% i skatt på lönen tills det är ordnat.

Christine Stryken
CHAMPION *

Takk for svar 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Se svaret du fikk fra Margrethe på tirsdag. 🙂

MargretheR
CONTRIBUTOR ***

av MargretheR

Hei 🙂

Har vedkommende frikort? Dersom det er tilfelle må personen også fordele frikortbeløpet på de ulike arbeidsgiverene sine, eventuelt hele beløpet til dere. Se følgende link: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/frikort/del-frikortet-pa-flere-arbeidsgivere/ 

 

Når vedkommende har gjort det, kan du hente skattekort på nytt, og du vil se at frikortbeløpet legger seg i feltet for "Frik.saldo" på ansattkortet.

Kjør så lønnsberegning på nytt, og det vil ikke beregnes skatt på vedkommende.

 

Håper dette var til hjelp.

 

Mvh

Margrethe

Christine Stryken
CHAMPION *

av Christine Stryken

 Nei, hun har ikke frikort. Foreløpig har jeg gjennomført manuell korreksjon av forskuddstrekk, men dette innebærer jo at jeg må huske det hver gang.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Siden hun ikke har frikort, har hun et skattekort som sier 0% som du har hentet inn på henne? Jeg vil anta at så lenge det ligger et skattekortid på år 2020 på vedkommende, skal systemet beregne skatteprosenten (for henne 0%) som er registrert på samme linje.

Christine Stryken
CHAMPION *

av Christine Stryken

Jeg har lastet inn skattekort på vanlig måte, men det trekkes altså automatisk 50%. Det virker som om systemet ikke skjønner at det ikke skal trekkes skatt.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Har du sjekket at skattekortet virkelig er blitt lest inn? (Har hun fått registrert riktig skattekommune og det ligger en skattekortid på henne)?

Christine Stryken
CHAMPION *

av Christine Stryken

Skattekommune riktig og skattekortID eksisterer

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Da vet jeg ikke, men du kan ev lage en lønnsart som er lik som den du egentlig skulle brukt, men som du setter til "Ikke trekkpliktig". Eller du kan på hver lønnskjøring endre trekkoden på bare henne til "Trekkfritt".

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"