Mine områder
Hjelp
Peder Gryting
CONTRIBUTOR **

El Bil Reduksjon Grunnlag.

av Peder Gryting

Hei.

 

Ser det fortsatt for 2018 står 50% av listepris på El-Bil.  El bil skal vel for 2018 beskattes med 60% av listepris som grunnlag?  Altså kun 40% reduksjon i 2018 for El-Bil.

9 SVAR 9
Godkjent løsning
Peder Gryting
CONTRIBUTOR **

av Peder Gryting

Fått beskjed nå at dette oppdateres neste uke ved oppdatering av grunndata i VL.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Når neste uke? Jeg må kjøre lønn på mandag....!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dersom du skal kjøre lønn før satsene blir oppdatert fra Visma Lønn sin side, så kan du manuelt endre dette selv.  Du finner oppsettet under Grunndata | Firmaopplysninger | Lønnsår | Firmabil. Her under satser finner du valg for "Verdi i % av listepris for elbil".

 

Lykke til med lønnskjøringen.

Berit Bekken
PARTNER

av Berit Bekken

Ja men hva med de som allerede har kjørt lønn med feil sats? Hvordan skal dette korrigeres?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det er den ansattes ligning som til slutt blir "fasiten" på hva vedkommende skal betale i skatt. En lønnskjøring med gammel sats vil ikke gjøre store innvirkninger totalt sett.  Det er mulig å korrigere skatten manuelt ved å benytte lønnsart 500 for korrigering av forskuddstrekk, uten at jeg vil oppfordre deg til å gjøre dette. Dette får du eventuelt vurdere i samråd med den ansatte. Dersom den ansatte selv ikke har tatt det opp, ville ikke  jeg ha brukt tid på dette. Normen har jo vært slik at ved lønnskjøring i januar er det akseptabelt å benytte skattekort for året før. Dette gjelder vel også for slike beregninger regner jeg med.

Peder Gryting
CONTRIBUTOR **

av Peder Gryting

Hei.

Her blander du litt begrepene Berit.  Hva som er trukket i skatt er ikke problemet her. Det som jeg ser er problemet for vedkommene som har kjørt lønn etter gamle satser, er jo at det er blitt innberettet et for lavt grunnlag for fordelen med firmabil.  Det vil si at firmaet betaler da forlite arb.giv.avg. og vedkommende ansatt har fått forlite skattegrunnlag.  Dette utgjør selvfølgelig ikke de store beløpene ved at får feil på en av tolv måneder. 

Dett er jo et felt en kan endre manuelt.  Hva med å sette inn 70% i februar i stedet for 60%, for så å rette tilbake til 60% i mars.  Da har en vel fått rettet opp dette.

MVH Peder

 

 

Peder Gryting
CONTRIBUTOR **

av Peder Gryting

Mente selvfølgelig at det var Beathe som blandet begrepene, ikke deg Berit.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ja, jeg beklager.  Jeg blandet her ja.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Visma har lagt ut informasjon her om hvordan korrigere prosentsatsen selv.

https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Visma-Lonn/Les-dette-for-du-ringer-oss-i-januar/ba-p/120293

 

Korrigering av feil på firmabil er beskrevet her.

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-Lonn/Korrigering-av-Firmabil/ta-p/25978

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"