Mine områder
Hjelp
Marianne Johnsen
CONTRIBUTOR **

Fast skifttillegg og trekk av feriedager

av Marianne Johnsen

Vi har ansatte som har fast skifttillegg som ikke ligger i fast lønn. Da dette er et fast tillegg blir det beregnet feriepenger. Når vi skal trekke 3,33 (25 dager ferie) dager ved feriepengeutbetalingen tar den kun hensyn til det som ligger som fast lønn.

 

Noen som har erfaring med hva som blir korrekt?

Skal det kun trekkes for "fast lønn" selvvom tillegget er fast pr mnd.

5 SVAR 5
_Tone_
CONTRIBUTOR *

av _Tone_

Det blir det samme med faste tillegg som månedslønnen, trekkes for fem/seks uker og erstattes med feriepenger.

Unntaket er hvis du f.eks. har regnet en vaktgodtgjørelse basert på en vaktplan hvor du har ganget betaling per vakt med antall vakter som blir avviklet og fordeler betalingen for dette over 12 måneder. Da utbetales dette som vanlig i juni uten trekk.

Marianne Johnsen
CONTRIBUTOR **

av Marianne Johnsen

Tone:  Hva slags lønnsart har du satt opp for at den beregner dette?

Siden skifttillegget ligger som et fast tillegg og ikke i faslønnen hvor lønnsart trekk for feridager kun beregner på fastlønnen?

_Tone_
CONTRIBUTOR *

av _Tone_

Bruker samme art som tillegget, så er en manuell jobb med utregning i excel først.

Torbjørn Dahl
CONTRIBUTOR *

av Torbjørn Dahl

Vi har samme problem, ferietrekket skal beregnes ut fra fastlønn, faste tillegg og skifttillegg. Jeg beregner ferietrekket i excel og bruker Vismaexcelarket til å overføre til lønnsregistreringen.

Det hadde vært supert om Visma kunne beregne ut fra årslønnen som ligger på første siden i ansattdata. Dette fungerer jo når det beregnes lønn på inntektsskjemaet til NAV i fraværsreistreringen.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Følger denne, dette lurer jeg også på. Vi har også ansatte som har ulike ansvarstillegg i lønnen.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"