Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Historikk og Id

av Anonymous

Hei. Jeg fører lønn for et selskap med mye endringer i forhold til status på ansatte. Vi har en del prosjektansatte som jeg tar inn og ut av systemet. Jeg ser imidlertid at historikken "lever sitt eget liv" noen ganger. Jeg endrer datoer og status i utgangspunktet i hovedbildet, men sjekker alltid oppdatering i historikken. Så vet jeg ikke hva som skjer, for når jeg sjekker etter å ha mottatt feilmeldinger ser jeg at denne er blitt feil enda jeg vet jeg sjekker nøye. Så et spm om arbeidsforhold ID. Jeg ser at det "lages" nye ID for disse ansatte inn/ut som gjør at jeg får feilmeldinger i forhold til åpne arbeidsforhold, manglende opplysninger osv. Håper noen har tipst til hva kan jeg gjøre for å unngå dette? A-meldingen er blitt et mareritt!!

1 SVAR 1
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg synes også det er en del forbedringspotensialer i VL/a-melding ifm. innrapportering av arbeidsforhold.

1) Skal du sette en sluttet ansatt som aktiv igjen så skal det gi et nytt arbeidsforhold derfor må VL gi den ansatte en ny arbeidsforhold-ID. Hvorvidt man skal ha den ansatte aktiv hele tiden eller melde den inn/ut kommer jo ann på arbeidsavtalen mellom partene.
Dersom det riktige i et konkret tilfelle er å melde ansatt inn/ut så vil og må VL gi den ansatte en ny arbeidsforhold-ID (endrer du startdato/ansattdato så gis det ny ID - siden ID-en består av denne dato).

2) Ansattdato-feltet på forsiden er en utfordring. Setter man en ansatt som aktiv igjen er det viktig å også endre "ansattdato". Jeg tror det er mange som tenker at "ansattdato" på forsiden bare skal stå og betyr noe sånt som "datoen første gang den ansatte begynte å jobbe". Ansattdato = den datoen den ansatte ble aktiv igjen.

3) Jeg vet ikke hva som er galt i ditt tilfelle. men anbefaler å hente inn avstemmingsgrapport for ên enkelt måned slik at du får sett hvilke arbeidsforhold som ligger innrapportert. Sammenligne hvilke ansatte som ligger inne med hvilke arbeidsforhold mot hvordan de ligger i VL.

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"