Mine områder
Hjelp
Monica Dønnum
CONTRIBUTOR **

Lærling lønn fordelt over to år - stillingsprosent

av Monica Dønnum

Hei

Jeg har en lærling som skal lønnes kr 400 000,- over to år. 100 % stilling -  men 50 % betalt

dvs 200' per år.

Jeg har lagt inn 50 % stilling men når jeg skal rapportere til pensjon, forsikringer og NAV så er det lett å glemme at han egentlig jobber fullt.

 

Overtid skal dessuten betales etter timesats til kr 400 000,-. (Vet at det kan overstyres manuelt).

 

Er det noen lett måte å registrere dette på ? Ansatt 100 % lønn 50 %

 

7 SVAR 7
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei!

Litt seint ute, men det er en ting som jeg stusset litt over. Det er skrevet at det må huskes på at en lærling skal rapporteres med 100 % stilling til pensjon (det er slik jeg oppfatter at det står :-)). Jeg har sett inne på KLP at våre lærlinger er meldt inn med 50 % stilling (hos oss får de 50 % lønn i hele lærlingperioden). Jeg stilte spørsmål til KLP om de skal meldes inn med 50 eller 100 % stilling. KLP svarer at de skal meldes inn med stillingsprosent som samsvarer med med lønn, altså hos oss 50 %. 🙂

Monica Dønnum
CONTRIBUTOR **

av Monica Dønnum

Hvis lærlingen er kun på jobb hver da i 3,75 timer dvs jobber halv tid så er nok det riktig.

Våre er hele dagen 🙂

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Lærlinger skal meldes inn i stillingsprosenten som samsvarer med lønn, dvs. at dersom han mottar 50% lønn skal han meldes inn i 50% stilling. Du kan lese mer om innmelding av lærlinger i Brukerhåndboken på Kundeside, kapittel 12: https://klpinteraktiv.klp.no/bedrift/kundeside/#/artikkel/brukerhandbok/ks-bedrift 

 

Jeg forklarte til KLP at de blir lønnet med 50 % lønn, men at de jobber i 100%

Monica Dønnum
CONTRIBUTOR **

av Monica Dønnum

Vi har ikke KLP - men en annen pensjonsleverandør. Kan dobbeltsjekke med de, men jeg har alltid tatt lønn (uansett om du får kr 100 000,- eller en million i året) og stillingsprosent etter hvor mye man har jobbet. Men dette blir opp til de enkeltes pensjonsleverandør. 

Godkjent løsning
Siv Sylta2
CONTRIBUTOR **

av Siv Sylta2 (Oppdatert ‎08-09-2020 08:04 av Renate Martensson VISMA )

HEi om du legger de inn med 100% stilling og endrer på stillingsbrøk på Faste transaksjoner så går det fint. Stå på linjen med fastlønn så er det en boks nede på siden hvor du kan legge inn F.eks 50% så får han halve lønnen. Jeg gjør dette hos oss da de skal  ha 30% 40% 50% og 80% lønn i løpet av læretiden.

Godkjent løsning
Monica Dønnum
CONTRIBUTOR **

av Monica Dønnum

Tusen takk for svar. Det finnes alltid en løsning 🙂

Godkjent løsning
Camilla Oppegaard
CONTRIBUTOR ***

av Camilla Oppegaard

Hei Monica,

Vi har samme "problem" med våre praktikanter - håper noen kan komme med et bra svar !

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"