Mine områder
Hjelp
HegeMadsen
PARTNER

Sykemelding NAV betaler men hva nå?

av HegeMadsen (Oppdatert ‎30-03-2020 11:40 av HegeMadsen PARTNER )

Hei,

Har en kunde der arbeidsgiver vanligvis bare betaler de første 16 dagene.

Jeg antar at arbeidsgiver nå må forskuttere og så be om refusjon for 13 av disse 16 dagene og så kan NAV overta? Hvordan legge dette fraværet opp i Visma Lønn? -Vi skal jo helst ikke bruke flere fraværsarter så vidt jeg vet (Sykmelding fraværsart 2 og 3) i samme fraværstilfelle?

Må vi høre med arbeidstaker om fraværet er Koronarelatert for å få refusjon?

Har dere ett eksempel på en ny fraværsart jeg kan bruke for å få dette riktig?

 

Mvh Hege Madsen

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Renate Martensson
VISMA

av Renate Martensson

Hei,

 

Blir inntektsmelding i Visma Lønn oppdatert med tilpasset redusert arbeidsgiverperiode med syke-omsorgspenger som er knyttet til koronaviruset? 

  • Lovendringen har blitt vedtatt fredag 20. mars at arbeidsgiverperioden reduseres ned til 3 dager.  De nye reglene gjelder fra 16. mars. Merk at det er kun ved coronarelatert fravær at arbeidsgiverperioden er redusert. Det vil si at for andre typer sykefravær, så vil fortsatt arbeidsgiverperioden være 16 kalenderdager.
    Pr nå er det ikke mulig å sende inntektsmelding på sykemelding hvor arbeidsgiverperioden er 3 dager i lønnsystemet eller manuelt i Altinn.
    Vi kommer tilbake når vi vet noe mer. 

 

Dette vil bli oppdatert fortløpende i denne artikkelen, per nå vil vi anbefale å fortsette å bruke fraværskode 3 - Sykmelding (NAV utbetaler sykepenger) på hele fraværet, hvis NAV utbetaler etter arbeidsgiverperioden.

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support

HegeMadsen
PARTNER

av HegeMadsen

Hei,

 

Takk for svar.

Men i bedrifter der arbeidsgiver ikke pleier å betale etter de 16 dagene, så bruker vi fortsatt fraværsart 2?

Mvh Hege Madsen

av Renate Martensson (Oppdatert ‎01-04-2020 10:02 av Renate Martensson VISMA )

Nei, fraværskode 2 - Sykmelding (arb.giv forskutterer sykepenger) er for firmaer der arbeidsgiver forskutterer sykepenger etter arbeidsgiverperioden.

 

Fraværskode 3 - Sykmelding (NAV utbetaler sykepenger) er for firmaer der arbeidstaker mottar sykepenger fra NAV etter arbeidsgiverperioden.

 

Dette er standard fraværskoder, for en oversikt over standard fraværskoder se her

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"