Mine områder
Hjelp
Andersnuven
CONTRIBUTOR **

Kreditfradrag - må jeg vente til slutten av februar?

av Andersnuven

Jeg har et spørsmål angående kreditfradrag for skatt betalt i utlandet. Jeg har fått tilbakemelding fra kundesupport om at det ikke er åpnet for beregning av kreditfradrag i Periode & År enda, og at vi må vente til i slutten av februar for å kunne hensynta kreditfradrag i skatteberegningen i Periode & År.

 

Jeg synes det virker ganske tungvint. I mitt hode burde det gå an å beregne skatteeffekten av kreditfradrag i programmet  uavhengig av når skatteetaten har de nye skjemaene sine klare.

Pr. nå ser det ut til at jeg må beregne skatten manuelt og føre skatten som en tilleggspostering for å kunne produsere regnskapet til kunden da vi ikke kan  vente til slutten av februar.

 

Hvis noen har noen tips så del de gjerne – første kunden jeg tar i Periode & År, så kan fort være noe jeg har misforstått her.

4 SVAR 4

av Knut Lofsberg (Oppdatert ‎05-02-2024 10:38 av Knut Lofsberg VISMA )

Siden all skattebergning ligger hos skatteetaten, men vises i programmet, er man avhengig av at skatteetaten er åpen før skatt kan beregnes og vises i programmet,. Dette gjelder også kreditfradrag

Andersnuven
CONTRIBUTOR **

av Andersnuven

Kan ikke huske at dette var noe problem i Finale. Mener Finale klarte å beregne skatt selv om ikke alle skjemaer var klare fra skatteetatens side. 

 

Så det du egentlig sier er at vi nå har et årsoppgjørsprogram som ikke klarer å beregne skatt, eller misforstår jeg noe grunnleggende her? Synes jo kun å gjelde kreditfradrag (og kanskje også rentebegrensning?). Programmet klarer jo fint å beregne skatt utenom dette så vidt jeg kan se.

 

Virker litt søkt å skylde på skatteetaten - virker mer som om programmet deres ikke er ferdig utviklet enda.  

av Knut Lofsberg (Oppdatert ‎05-02-2024 13:48 av Knut Lofsberg VISMA )

Som sakt ligger nå skatteberegningen hos skatteetaten og vises i programmet. Skatteetaten har ikke dette klart enda, derfor kan det heller ikke vises. Periode & År benytter hele veien skatteetatens kalkuleringstjenester, så vi er avhengige av at skatteetaten har dette klart. I Finale lå skatteberegningen i programmet, og da kunne det vises med en gang.,

Andersnuven
CONTRIBUTOR **

av Andersnuven

Takk for svar.

 

Dette var jeg ikke klar over men jeg ser dette som en klar nedgradering fra Finale. 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"