Mine områder
Hjelp
Ola-Ola
CONTRIBUTOR *

Noter

av Ola-Ola

Hvordan setter jeg inn og redigerer noter i Periode & År?

7 SVAR 7

av Knut Lofsberg

Om du ikke vil gå inn i Learning Universe med direkte linken jeg sendte deg, kan du gå inn i Visma Learning Unviverse direkte fra Periode År, og søke på noter. Bruker du linkene direkte fra programmet er du allerede innlogger i Visma Learning Universe og slipper å måtte godta vilkårene i egen pålogging utenfra. Du kan også benytte spørmåltegnet i Periode & År og søke på noter. 

av Knut Lofsberg

Om du ikke går inn direkte fra linken jeg har sendt deg, kan du gå inn via link direkte fra Periode & År. Du har allerede godtatt disse vilkårene når du startet Periode & År.

Ola-Ola
CONTRIBUTOR *

av Ola-Ola

Ja, nå fikk jeg et godt svar fra deg på mail. Så tenker at problemet er løst. Om jeg har godtatt vilkårene når jeg startet Periode & År, vet jeg ikke, men generelt gjelder følgende.
For det første stilles det et krav til informert og opplyst samtykke. Det er nødvendigvis slik at det er like lett å få med seg alle vilkårene når man bestiller et produkt som i dette tilfellet. For det andre opplyser Visma ikke om at dere bruke Google-produkter til å samle inn informasjon. Dere opplyser heller ikke om at Alphabet deler alt den får av informasjon med NSA. For det tredje er Alphabets informasjonsinnsamling ulovlig uansett hvor mye brukeren samtykker. Den ulovlige innsamlingen skyldes både rent faktisk hva som skjer og den utilstrekkelige lovgivningen i USA (patriot act). Så jeg henstiller Visma om å gjøre noe med dette og at du bringer det jeg skrive her videre.

av Knut Lofsberg

Spørsmålene dine er av en mer generell karakter og omhandler Visma generelt og den databehandleravtalen du har inngått med Visma. Ønsker du mer informasjon om bruksvilkår og databehandleravtale og den type ting, finner du det du ...

Ola-Ola
CONTRIBUTOR *

av Ola-Ola

Så tilbake til spørsmålet, hvordan setter jeg inn og redigerer noter i Periode & År?

Godkjent løsning
Knut Lofsberg
VISMA

av Knut Lofsberg
Ola-Ola
CONTRIBUTOR *

av Ola-Ola

Hei Knut, Jeg har allerede sendt deg en epost hvor jeg forklarer at jeg ikke kommer inn på kurset fordi jeg ikke godtar Vismas privacy policy siden jeg ikke godtar følgende vilkår:

Visma can use your personal information for the following
purposes:
● Build an interest profile about you as a user by registering your expressed
interests and actions in the Visma Learning Universe. This profile, along with
other information you may give us, forms the basis for what type of
information and how Visma communicates what learning opportunities we
think is relevant information to you. For more information about the profiling,
your rights when Visma is profiling, and Visma’s use of legitimate interest for
such processing, see Visma’s privacy statement.

Dette ser ikke bra ut. Verre er at for å innhente disse opplysningene, bruker dere så vidt jeg kan se ikke egne informasjonskapsler, men tredjepartskapsler, og det det fra selveste overvåkingsverstingen Google som deler all sin informasjon med NSA, ref. PRISM og Snowden. Så beklager, men kravene som følger med å bruke linken oppfyller ikke grunnleggende GDPR-vilkår. Fint om Visma kan gjøre noe med det og kutte ut google-cookies og google-request.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"