Mina produkter
Hjälp
jonasarvidsson
CONTRIBUTOR ***

Allokering av strukturartikel

av jonasarvidsson
Status: Prioriteras inte

Hej,

 

Lägger in det här igen för vi har jättemycket problem med att vi inte ser vad som finns tillgängligt för lageruttag. För mig är det helt ofattbart dåligt att det inte fungerar i Visma. Har inte fått förklarat för mig varför det är på det här sättet bara att det är så. Kanske finns det en bra anledning men jag har ingen aning om vad.

 

Vi har problem då vi ska tillverka en vara som är en monterad strukturartikel. Komponenterna som ingår i strukturartikeln blir reserverade men aldrig allokerade. Det gör det väldigt rörigt att se vad som finns disponibelt på lager. För att kunna ser vad som finns så måste man vara detektiv. Man måste gå in på varje strukturartikel för att se om vi har plockat varan (vi släpper på parkeringen då den är plockad) eller inte. Sedan så eftersom den aldrig blir allokerad så kommer den ut på plocklistor även om den inte finns i lager. Det blir en massa letande och undersökande då vi inte hittar varan. Vet ej hur Visma har tänkt att det ska fungera men det rimmar ju dåligt med Vismas tänk att allt ska vara 100% korrekt för att systemet ska fungera. Min önskan är att det läggs in en funktion att om man släpper på parkeringen så allokerar systemet upp de ingående varorna.  

 

Se bifogad bild. Kund ska ha 400m som visas som tillgängligt men nästan 200m ligger i produktionen i Estland. Startas ordern så kommer 400m ut på plocklistan men det finns inte i lager. 

2 Kommentarer
Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Vi har enorma problem med strukturartiklar. Då 80% av vår försäljning sker i form av strukturartiklar så kör vi mer eller mindre blinda. Rapporter, Intrastat m.m. fungerar inte, allt måste sättas ihop manuellt till myndigheter. Detta är som att ha ett affärssystem som inte visar vad som finns på lager, vi kan inte svara kunderna på om vi kan skicka en beställning, vi kan inte se statistik... Helt hopplöst. Vi hade Visma administration där detta fungerade perfekt. Nu när vi byter till "nya generationens" program så är det som att hoppa 40 år tillbaka i tiden.  

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här