Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Ansakaffningskostnader fördelning med automatik

av Anonymous
Status: Implementerad

Det vore önskvärt att om man har en anskaffningskostnad t.ex. en transportkostnad i form av containerkostnad, att denna kostnaden ska kunna fördelas ut med automatik på flera inleveranser från olika leverantörer. Att den tar hänsyn till anskaffningskoden och fördelar ut kostnaden enligt uppsatt kod på alla inleveranserna oberoende av leverantör.
I dagsläget måste man först manuellt räkna ut procentsats /inleverans för att fördela rätt procent av kostnaden av totalsumman av leverantörsfakturan innan fördelningen sker med hjälp av anskaffningskoden som är angiven.

4 Kommentarer
Naousingkatt
CONTRIBUTOR ***
av Naousingkatt

Just det!

Jag har arbetat med ett annat program inom Vismafamiljen, vilket är ett program många skrattar åt idag då det inte är molnbaserat, men en sak har det programmet (bland en mängd andra smarta grejer som saknas på andra håll) och det är något som heter konteringsmallar. Med en konteringsmall, kan man programmera, eller rättare skapa en mall hur man vill att en kontering ska se ut.  Sedan använder man den antingen direkt på leverantörsnivå eller som en mall man kopplar in när man registrerar en faktura från vilken leverantör som helst. Man kan antingen jobba med att en viss procent ligger med en viss resultatenhet och/eller med visst konto eller en viss summa istället för procent. Man kan också få mallen att "stanna" vid registreringen så man kan kan fylla i manuellt vilket konto eller resultatenhet man vill ha. När ett företag jag arbetade på skulle byta till VismaNet frågade jag om den här funktionen och då blev det alldeles tyst blad programmerarna och de tittade ner i skrivbordet och sa att de inte visste vad jag menade. Det är tråkigt att när en programvara kostar så mycket som VismaNet gör att man inte kan plocka med de supersmarta lösningar andra Vismaprogram har. Eller också är det så att inte en funktion som denna går att använda i molnbaserade program.

 

Mvh Lena

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Instämmer i bägge kommentarerna! 

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

För information visar det sig att man kan lägga till anskaffningskostnader i leverantörsreskontran och där fördela ut kostnaden med automatik på flera leverantörers inleveranser. Så jag tar tillbaks förbättringsförslaget! Mycket positivt!

av Christian Sandell
Status changed to: Status: Implementerad
 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här