Mina produkter
Hjälp
HelenaMaier
CONTRIBUTOR **

artikelinformation önskas kunna visas på printade underlag

av HelenaMaier
Status: Nytt förbättringsförslag

Som orderadministratör önskar jag få med artikelinformation som skrivs i fältet anteckningar (eller annan lämplig plats) kan väljas att komma med på offert, ordererkännande, följesedel och faktura för att på så vis få med mer matnyttig information till kund då detta ofta efterfrågas.

Jag vet att det går att skriva in på artikelraden, men det är lätt att missa att skriva in informationen om den inte ligger med från början. 

Jag skulle gärna se att det fanns checkboxar med i anteckningsrutan för att välja vilka dokument som man önskar få med texten på. 

HelenaMaier_0-1756201664210.png

/Helena 

3 Kommentarer
Hekkala
PARTNER
av Hekkala

Hej, 

detta är helt/delvist möjligt att göra genom att redigera layoutmallarna. (Vissa rapporter lättare än andra)

Jag har i mitt fall en artikel med en anteckning på artikelkortet.

Hekkala_0-1756211363136.png

I orderbekräftelsemallen har jag sedan tagit fram fältet för artikelanteckning ([InventoryItem.NoteText])

samt lagt ett villkor för när detta ska visas.  =([SOOrder.PrintExternalSalesDocNote]= TRUE)

Hekkala_1-1756211665945.png

Villkoret är kopplat till kryssrutan du har i ordervyn "Visa anteckningar och radanteckningar på orderbekräftelse och faktura"

Är kryssrutan markerad så syns anteckningen på orderbekräftelsen.  

Hekkala_2-1756211954939.png

Och när den inte är markerad så syns den inte på orderbekräftelsen. 

Hekkala_3-1756212058573.png

Det kluriga med andra layoutmallar är att t.ex. Följesedeln inte har kopplingen till kryssrutan i ordervyn. Men om det räcker med Orderbekräftelse/Offert så går detta att lösa smidigt. 

Detta är ett exempel på hur man kan lösa det du eftersöker. Er partner kan säkert hjälpa till med detta, samt utveckla mitt förslag. 

Mvh

Jonas Hekkala

Aktiebolaget Systemstöd 

HelenaMaier
CONTRIBUTOR **
av HelenaMaier

Hej, 

Tack för svar. Jag har valt att dölja anteckningar på orderkortet då jag ibland vill skriva in information kring en specifik order som jag inte vill skall synas på orderbekräftelse eller faktura (interna anteckningar kring en specifik order). Det verkar dock vara samma kryssruta som då styr att plocka fram anteckningar på ordern OCH anteckningar på artikelkortet. 

HelenaMaier_0-1756367398747.png

Har jag förstått det korrekt? I så fall funkar inte detta, men om de länkas olia anteckningsfält så borde det fungera och då skall jag be min partner lägga till det fältet. 

Finns det någon möjlighet att alltid ha den kryssrutan förifylld så man inte missar att klicka i den vid orderläggning? 

MVH

Helena 

av je_berggren_compentia

Hej Helena,

Vi kan styra det så att Anteckning från artikelkortet alltid skrivs ut när det finns, oavsett vad kryssrutan säger om att skriva ut Anteckning / Radanteckning som hör till ordern. På så sätt kan du fortfarande välja hur du vill jobba med interna kommentarer på dokument.

/Jan-Erik, Compentia

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här