Mijn Communities
Help
Iris Huberts
CONTRIBUTOR *

Groepsbeoordeling

door Iris Huberts

Wij zijn voor onze scholen aan het onderzoeken of het voor ons handig is om de groepsbeoordeling in te richten. 

Waar we met name wat vragen over hebben is het versturen van de kandidatenlijsten. We willen graag dat de beoordeling al start als de eerste kandidaten gesolliciteerd hebben. We willen niet wachten tot de sluiting van de vacature met het versturen van een kandidatenlijst omdat de markt zo krap is dat je een goede kandidaat ook snel moet kunnen benaderen. Hoe werkt dat als er steeds nieuwe kandidaten bij komen. Moet er dan iedere keer een nieuwe beoordeling verstuurd worden? Dit is best omslachtig voor de administratie van de school.

Andere optie waar we over nadenken is iedereen toegang te geven tot W&S met beperkte rechten en dan de beoordelaars bij het plaatsen van de vacature te koppelen aan de vacature. In dat geval kunnen ze alleen die vacature met kandidaten zien. Is niet helemaal zoals we het zouden willen, maar misschien wel beter werkbaar als er al "tussentijds" beoordeeld moet worden. Ik ben benieuwd hoe de ervaringen (en mogelijke oplossingen) hiermee bij andere werkgevers zijn? 

1 ANTWOORD 1
Goedgekeurde oplossing
Liesbeth HHL
CONTRIBUTOR **

door Liesbeth HHL

Je eerste optie is denk ik niet handig als je heel veel sollicitaties verwacht. Snelheid is wel een voordeel en je houdt je autorisaties beperkt, denk aan AVG. Ook krijgt de beoordelaar een bericht als er een kandidaat is om te beoordelen en hij/zij hoeft dus niet iedere dag in te loggen. Een nadeel is inderdaad de administratie. 

Je tweede optie vraagt van de beoordelaar dat hij/zij pro-actief in het systeem gaat kijken of er kandidaten zijn. Ik vind het vanuit AVG ook niet ideaal. 

 

Wij werken op de eerste wijze, maar beoordelen ook pas na het sluiten van de vacature. Ik zou denk ik toch voor de eerste optie gaan, dan houd je 'centraal' meer controle.