Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Print When-koder

av Anonymous

Hej,

 

Om jag minns rätt så är nedan kod för att inte printa på specifik kund eller land

rep_getfield("g_deli", "g_deli.sourceid=g_oTemp.contid and g_deli.adrtype=2 and sourcetype=1", "Data56") <> 19

Vet ni vilket?

Om det är land och jag då vill lägga till Sverige hur skulle koden se ut.

Om det är på kund: Är det då 19 som säger vilken kund? Vart finner jag det numret? Skulle det funka artt bara lägga en <> 19 or XX

 

Tacksam för hjälp

4 SVAR 4
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Tack!

Detta löste precis alla mina bekymmer.

Återigen tack för snabb hjälp

av Jonas Pålsson

Hej igen Mikael.

Du kan då prova med någonting av följande: 

rep_getfield("g_deli", "g_deli.sourceid=g_oTemp.contid and g_deli.adrtype=2 and sourcetype=1", "Data56")!=2 and rep_getfield("g_deli", "g_deli.sourceid=g_oTemp.contid and g_deli.adrtype=2 and sourcetype=1", "Data56")!=1 

Normalt kan man endast ha 254 tecken i ett uttryck, men detta är 220 så det skall fungera fint.

Annars kan du prova denna, denna har jag inte testat.

!inlist(rep_getfield("g_deli", "g_deli.sourceid=g_oTemp.contid and g_deli.adrtype=2 and sourcetype=1", "Data56"),1,2) 


Du skall också kunna vända på uttrycket och istället lista de länder som det skall skrivas ut för och lägga följande i Print When: 

inlist(rep_getfield("g_deli", "g_deli.sourceid=g_oTemp.contid and g_deli.adrtype=2 and sourcetype=1", "Data56"),1,6,9)
Dvs. att i detta fall skriver vi ut fältet om land är Norge, Storbritannien eller Tyskland.

 

Hoppas att detta är till hjälp för dig.

 

/Jonas

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Tack för snabbt svar.

Fick en del svar där som jag sökte.

 

Dock kvarstår frågan hur jag uttrycker att det är flera länder. typ land 2 och land 19.

ex. rep_getfield("g_deli", "g_deli.sourceid=g_oTemp.contid and g_deli.adrtype=2 and sourcetype=1", "Data56")!=2 

försökte definera det med :

rep_getfield("g_deli", "g_deli.sourceid=g_oTemp.contid and g_deli.adrtype=2 and sourcetype=1", "Data56")!=2 and 19

rep_getfield("g_deli", "g_deli.sourceid=g_oTemp.contid and g_deli.adrtype=2 and sourcetype=1", "Data56")!=2 or 19

rep_getfield("g_deli", "g_deli.sourceid=g_oTemp.contid and g_deli.adrtype=2 and sourcetype=1", "Data56")!=2, 19

 

Inget av det fungerade

/Mikael

av Jonas Pålsson

Hej Mikael!

Man kan göra detta på olika sätt. Du kan styra så att fält i rapport endast visas vid ett specifikt språk eller land är registrerat på kontakten. Då kan man lägga in flera fält med villkor för när fältet skall visas, t.ex om man vill visa en speciell text för alla med land Sverige, nedan bifogas exempel på hur du kan hantera detta.

Önskar du lägga in endast ett fält som ej skall printas för t.ex kunder med land Sverige skulle koden se ut enligt följande: 

rep_getfield("g_deli", "g_deli.sourceid=g_oTemp.contid and g_deli.adrtype=2 and sourcetype=1", "Data56")!=2

Se gärna övriga tips nedan gällande möjliga print when koder för att styra visnig i utskrift baserat på kundens Land/Språk.


- SPRÅK:
Print when koder för att skriva ut textfält beroende på språk på kontakt:

rep_getfield("g_contac","g_contac.contid=g_otemp.contid","data55")=X

Byt ut X mot nummer i databasen för respektive språk, nedan har jag lagt till en översikt över de vanligaste språken som används

1 Norska

2 Svenska

3 Danska

5 Engelska (UK)

7 Tyska

18 Nederländska


ÖVRIGA TIPS ANGÅENDE SPRÅK:

Något som är vanligt är att man har ett konto man tex. alltid använder för sina inhemska kunder och sedan vill visa ett annat för alla övriga utländska kunder så kan man istället göra följande:

Print when i fält för inhemska kunder: 

rep_getfield("g_contac","g_contac.contid=g_otemp.contid","data55")=X 

(där X skall anges med det egna språket)


Print when i fält som skall visas för alla övriga kunder: 

rep_getfield("g_contac","g_contac.contid=g_otemp.contid","data55")!=X 

(där X skall anges med det egna språket)

Då printas kontonummer för inhemska om de har samma språk som man har i databasen, annars printas det andra fältet.

 

- LAND:

Print when koder för att skriva ut textfält beroende på land på kontakt: 

rep_getfield("g_deli", "g_deli.sourceid=g_oTemp.contid and g_deli.adrtype=2 and sourcetype=1", "Data56")=X

Byt ut X mot nummer i databasen för respektive land, nedan har jag lagt till en översikt över de vanligaste landen som används

1 Norge

2 Sverige

3 Danmark

6 Storbritannien

9 Tyskland

44 Nederländerna

ÖVRIGA TIPS ANGÅENDE LAND:

Även här kan samma princip som för språk användas.

Print when i fält för inhemska kunder: 

rep_getfield("g_deli", "g_deli.sourceid=g_oTemp.contid and g_deli.adrtype=2 and sourcetype=1", "Data56")=X 

(där X skall anges med det egna landet)

Print when i fält som skall visas för alla övriga kunder: 

rep_getfield("g_deli", "g_deli.sourceid=g_oTemp.contid and g_deli.adrtype=2 and sourcetype=1", "Data56")!=X

(där X skall anges med det egna landet)

Då printas kontonummer för inhemska om de har samma Land som man har i databasen, annars printas det andra fältet.

 

Med vänlig hälsning

/Jonas

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här