Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Spårning av varor

av Anonymous

Jag behöver får reda på hur man aktiverar spårningsfunktionen i Mamut. 

 

De varor vi köper in har bäst före-nummer, och i vissa fall även batchnummer. Men än så länge så matar vi inte in detta i systemet då vi inte ännu har börjat med lagersaldo.

Jag såg nånstans att man måste göra något för att aktivera spårningsfunktionen.

Redan i mitt gamla billiga program så kunde man enkelt se var produkter hade "åkt", alltså till vilka kunder i kronologisk försäljningsordning, när man gick in på varje produktkort. 

8 SVAR 8
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Det stämmer som Niclas Fundin skriver. Ska du hantera det måste du aktivera lagerhanteringen på dessa produkter. Då får du koll från inleverans till försäljning. Det finns dock en annan enklare lösning som fungerar eftersom du inte har aktiverat lagerhanteringen. I försäljningsorder finns en separat kolumn för "Spårningsnummer". Här kan du fylla i ett värde vid försäljningen. Då har du koll på vem som har vad hos dina kunder. Det finns en speciell rapport för detta som heter "Spårningsnummer på försäljningsorder". Fältet finns även sökbart för andra rapporter i urvalsfiltret. Fältet kan naturligtvis även länkas ut till order-/fakturamallen om du vill.

Pierre Dahl
CONTRIBUTOR ***

av Pierre Dahl

Hej, vi har lagerhantering aktiverat, men vet inte vart man anger "bäst före datum" och "batchnr" för enskilda produkten (livsmedel), så den kan spåras i systemet. Görs detta på inköpet i beställning eller vid inleverans på produktnivå?

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Jag har fortfarande inte kommit någon vart med detta. I det gamla billiga programmet kunde man se i kronologisk ordning vart en produkt hade åkt (till vilken kund) om man gick in på dess produktkort. Om man inte kan det i Mahmut så är det en enorm brist. Man ska inte behöva hålla på med batchnummer och datum och serienummer för att se vilka kunder som har fått en viss produkt. Det är ju en sak att se vilka kunder som har köpt en viss produkt, och en annan att se exakt vilket nummer etc produkten hade. 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Du måste skilja på spårningsnummer på en produkt och vilka kunder som köpt en viss produkt. Spårningsnummer har ju med parti/serienr/bästföredatum att göra. Det behöver du inte använda för att få info om vilka kunder som köpt en viss produkt. Det finns flera sätt att få fram info på vilka som köpt en viss produkt. Vad är du ute efter egentligen?

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Jag trodde att jag bara var ute efter att se vilka kunder som köpt en viss produkt, men sen insåg jag att spårningsnummer/batch/serie är något annat och lite mer avancerat. 

 

I mitt gamla program Visma Fakturering var det relativt enkelt att spåra en produkt, alltså se vem som köpt den. Det gjorde man enkelt via produktkortet:

 

Bild1 mamut.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nedan bild visar hur jag nu lägger in bäst före-datum och batch-nr manuellt

på vissa kunder. Bökigt, men jag behöver inte göra det med speciellt många

kunder som tur är. Kolumnen för spårningsnummer får jag pröva snarast att använda.

Antar att jag kan lägga in batch-numret där istället.

 

Bild2 mamut.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Upptäckte för några dagar sedan (via detta forum) att man faktiskt kan se var en produkt har "åkt"

(se bild) men jag tycker det är dålig översikt över det, speciellt över den lilla rutan:

 

Att sortera i de olika kolumnerna verkar omöjligt. Något händer när man trycker där, men oklart vad.

Urvals-ikonerna är grå/inaktiva. Det enda man kan göra är i princip att skriva ut listan. 

 

Den lilla rutan där jag har ritat den röda pilen vet jag faktiskt inte vad den fyller för funktion.

Visar den vilka kunder som köpt denna produkt så verkar den inte stämma överens med den större listan.

 

Bild3 mamut.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bild4 mamut.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denna funktion verkar lite "buggig" tycker jag. Det händer som sagt lite oklara saker när jag trycker

på kolumnernas "huvuden" och inget när jag trycker på OK i den sista lilla rutan (här rakt ovan). 

 

Det hade varit toppen om man kunde jobba med urval även här, men ikonerna är

som sagt gråa och inaktiva. 

 

Vet ni hur man gör för att jobba med detta så får ni gärna skriva lite mer ingående! 

 

Mvh

Nikolaos 

 

av Dagmara Grymek (Uppdaterad ‎17-05-2019 12:46 av Dagmara Grymek VISMA )

Hej Nikolaos,

 

bilderna du tog i Mamut visar fönstret "produktstatus".
När du trycker på kolumnernas huvud blir denna kolumn "aktiv" att leta i. Dvs, du kan skriva in önskat kontaktnr eller kontaktnamn i rutan under listan. Trycker du på OK så stängs fönstret ner. Meningen med produktstatus är att bara visa en förenklad statistik för det aktuella året.
Hur man ska tolka den information kan du läsa mer om i denna hjälpfil:
http://help.mamut.com/SE/mhelp/220/product/Product_status.htm

 

För en mer detaljerad statistik skulle jag rekommendera att använda rapportmodulen. Det finns ett antal olika rapporter som du kan använda här. Dessa rapporter kan du också exportera till Excel. Då får du en fil med rådata från Mamut, denna fil kan du bearbeta med Excels funktionalitet.
Rapporterna hittar du under Arkiv - skriv ut - produkt

 

Vilken rapport som passar bäst beror på vilka funktioner som du valde att arbeta med i program.

Vilka möjligheter som finns beskrev Niclas T. och Niclas F. förr.
Ta en titt på denna beskrivning igen:

http://help.mamut.com/SE/mhelp/220/product/producttab_settings.htm

 

Jag hoppas mitt svar hjälper dig vidare.

 

Mvh/
Dagmara

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Niclas,

 

VI jobbar med livsmedel så (där det krävs) lägger jag för närvarande in bäst före-datum och eventuellt även batch nummer på order/faktura, för att kunna gå tillbaka och "ha koll" på det vid eventuell återkallelse. Som tur är så är vår verksamhet inte så väldigt omfattande, så vi en eventuell kris är problemet ändå kanska lätt att "ringa in". Jag har nyligen upptäckt den separata kolumnen för spårningsnummer eller vad den heter (längst till höger på ordern). Antar att man kan lägga in ett valfritt nr där. Just nu lägger jag in en artikel på en viss rad, sedan skriver jag en separat rad för bäst före-datum och sen ytterligare en rad för batch nr. Som tur är behöver jag inte göra detta på speciellt många kunder eller artikelrader.

 

Jag vet inte vad som är möjligt att göra om man har full koll på systemets inbyggda möjligheter. Företag som är bättre på "IT" än vad vi är kanske scannar av streckkoder på inkommande gods/följesedlar och det automatiskt åker in i systemet med spårningsnummer och allt, men så avancerade är vi inte ännu. 

 

Du får gärna förklara lite om detta är möjligt givet att man har rätt moduler och utrustning. T.ex. så har vi en streckkodsläsare men vi har inte använt den hittills. Vore ju bra om vi kunde "läsa in" inkommande leveranser så att de automatiskt "åker in" i lagersaldot. Lagersaldo har vi inte heller börjat med, men vi ska snart försöka lära oss det. 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej. 

 

Det stämmer att man kan spåra sina produkter. Man kan spåra produkterna på tre olika nivåer - Parti (Batch), Hållbarhetsdatum och Serienummer. För att aktivera denna funktionalitet går du in under Inställningar - Företag - Inställningar per modul - Produkt. 

Du kan läsa mer i hjälpfilen: http://help.mamut.com/se/mhelp/rtm/settings/company/module/companysettings_product.htm

 

 

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här