Mina produkter
Hjälp
Kristofer_
CHAMPION ***

Automatisera frisläppning av leverantörsfakturor

av Kristofer_

Hej,

 

Jag vill automatisera frisläppning av vissa leverantörsfakturor. Skulle vilja göra att leverantörsfakturor från en specifik leverantör, inom vissa beloppsgränser, frisläpps automatiskt.

 

Hur gör jag detta bäst? Hittar inte riktigt någon optimal väg.

 

Variant på lösning

- Lägga in i autoschemat för fakturainkorgen att bara släppa igenom fakturor inom ett visst belopp för den specifika leverantören

- Lägga in på leverantörskortet att frisläppa fakturan direkt från fakturainkorgen

Problemet med detta är att de som då inte matchar beloppsgränserna inte lämnar fakturainkorgen. Och om jag då manuellt trycker igenom fakturan från inkorgen kommer den frisläppas ändå..

 

Jag kan inte hitta på fakturakortet att få fakturan att hamna som Balanserad efter fakturainkorgen. Hade den gjort det hade jag kunnat styra schemat på Frisläpp faktura att bara frisläppa de jag vill. Men eftersom de hamnar som Parkerade dyker de ej upp där.

 

Hur skulle ni gjort?

 

6 SVAR 6
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Skulle man kunna använda Approval? Är det möjligt att autogodkänna en faktura om den uppfyller ett visst belopp/leverantör, eller måste den gå till en person för godkännande?

av Joakim Arvidsson

Hej @Kristofer_ 

 

Jag har själv testat på detta lite tidigare när jag skulle sätta upp ett best-practice exempel för hanteringen av inkommande fakturor.

 

Det jag kom fram till då är att för tillfället är det endast möjligt att sätta uppp scheman med villkor när man använder ankomstregistrering av sina fakturor, då det hamnar i ett sorts mellanläge och dyker upp i rutinen Frisläpp fakturor. Utifrån belopp kan man då antingen skicka vidare till Approval eller frisläppa direkt.

 

Tanken slog mig om det var möjligt att sätta upp ett sorts automatiskt flöde för dessa fakturorna i Approval, men även där tog det stopp.

 

Detta är något vi vill förbättra, så att det är möjligt att frisläppa fakturor automatiskt, men för tillfället krävs det något manuellt steg i processen för att frisläppa fakturorna. Hur man gör detta är upp till varje företag, men jag tycker det smidigaste är väl att skicka alla fakturor till Approval, då det är här man ändå hanterar resterande fakturor som kräver attestering.

 

Jag hoppas en lösning på problemet kan implementeras snarast i någon form och jag vet att förbättringar för hela processen ligger i vår roadmap för Visma.net ERP 🙂

Med vänliga hälsningar,
Joakim Arvidsson
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Kika under Fakturainkorgen och att lägga upp reglerna direkt där med schemaläggningar. Där finns ju åtgärd Frisläpp och sedan kan man lista övriga villkor med leverantörer och belopp osv.

Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Hej!

 

Tack för era svar!

 

@Anonymous  Kollade lite i inkorgen, och är inte alltid åtgärden "Behandla" där? Eller går det styra vad åtgärden skall vara?

 

Eller tänker du att man lägger in frisläpp på leverantörskortet, och sedan styr med autoschemat att den inte skall behandla (dvs frisläppa) fakturor som överstiger ett visst belopp, t ex? Så de ligger kvar där om de inte uppfyller kraven.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous
Hej,
 
Vid raderna i Fakturainkorgen ska man kunna använda filterinställningar där man kan sätta Åtgärd=Frisläpp på en rad och sedan bygga på med övriga önskemål på övriga rader.
 
Sedan lägger man på schema som vanligt. Saknar tyvärr dator för att visa tydligare just nu. Hoppas det löser sig med automatiseringen!
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Hej!

 

Det låter ju jättespännade. Dock hittar jag inte möjlighet att sätta värde i Åtgärd, se bifogad skärmdump. Vad gör jag fel?

 

Skärmavbild 2020-07-24 kl. 13.06.52.png

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här