Mina produkter
Hjälp

Avskrivning kundfordran

av Vismarepresentant1

Min kund har betalat 14 öre för lite på en faktura. Hur skriver jag av detta och stänger kundreskontraposten på ett effektivt sätt?

1. Se till att ha inställningen Aktivera avskrivningar aktiv på kundkortet och ett belopp för Max avskrivning ifyllt. Inställningen finns också på kundklass.

Ekonomi - Kundreskontra - Arbetsyta - Underhåll - Kunder

 

 2. Gå till rutinen Avskrivning kundfordran och Behandla posten

Ekonomi - Kundreskontra - Rutiner - Återkommande - Avskrivning kundfordran

Fakturan får status Stängd. Bokföringen uppdateras med bokföring mot öresavundningskonto.

I detta exempel har vi använt den färdigkonfigurerade orsakskoden 07 - Skriv av faktura. Om ett för stort belopp blivit inbetalt kan du i stället välja Typ=Skriv av kreditfaktura och använda orsakskod 08 - Skriv av tillgodohavande i rutinen Avskrivning kundfordran.

Du kan schemalägga så att detta görs med automatik så länge det är små belopp som understiger det definierade maxbeloppet för avskrivning.

2 SVAR 2

av Vismarepresentant1

Hej Fredrik,

Tack för din fråga! Avskrivningsbeloppet i rutinen Avskrivning kundfordran visas i basvalutan (SEK) även om kunden och fakturan var kopplade till EUR. Kundreskontraposten blir stängd när rutinen körs och inga balansposter kvarstår längre.

Med vänlig hälsning,

Johan

 

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Fantastiskt.

Är beloppet (avskrivningsbeloppet) alltid basvalutan eller skrivar man in det som EUR om kunden är kopplad till den valutan?

Undrar, Fredrik

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här