Mina produkter
Hjälp
Hanna Mattsson
CONTRIBUTOR **

En leverantörsbetalning som är "utskriven", ej frisläppt gör att jag ej kan stänga period

av Hanna Mattsson

Hej!

 

Jag har en leverantörsfaktura daterad i maj som är skickad för betalning per förfallodatum 30/6. Den betalningen ligger som öppen eftersom den har status utskriven. Jag kan varken frisläppa den eller ta bort den och av ngn anledning har betalningen period 05 2023 och inte 06 2023... Jag kan inte göra bokslut för maj när den ligger öppen... Hur gör jag?

3 SVAR 3
Godkänd lösning
Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Ett annat sätt är att du inaktiverar betalningsintegrationen på betalmetoden. Då kan du ändra perioden. Tänk på att återaktivera betalningsintegrationen efteråt. Är du osäker på hur du gör detta så bör du ta kontakt med din Visme.net-partner.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
Hanna Mattsson
CONTRIBUTOR **

Det funkade! Tack!

Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Hej

Anledningen att du inte kan frisläppa eller ta bort beror på att betalningsintegration är aktiverad för denna betalmetod. För att det ska fungera ska du inte kunna ändra manuellt. Eftersom den är utskriven bör den ligga hos banken för utbetalning. Något måste ha blivet fel någonstans. Om den ligger hos banken, kan du dra tillbaka betalning (hanteras lite olika beroende på vilken bank du har). Då kommer den återrapporteras som annullerad betalning och betalposten tas bort. Har den inte gått till banken kan du annullera betalning genom att radera i rutinen Sänd betalfil. 


//Niclas Tafvelin, WH Group AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här