Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Faktura för transaktioner från företagskort tips på hantering

av Anonymous

Vi behöver tips på hur vi han bokföra och hantera fakturan som vi får från vår bank varje månad med transaktioner från företagskorten.

 

Vi får en faktura över alla transaktioner som gjorts med företagskorten varje månad.

Kvittona ska samlas in och sedan ska alla transaktioner bokföras.

 

Vad finns det för lösning på detta så att bokföringen och momsredovisningen fungerar smidigt?

Transaktionerna kan innehålla import av varor/ tjänster blandat med inhemska köp.

 

Nu skapar vi ett manuellt verifikat och redovisar moms men det är tidskrävande och underlagen för moms behöver räknas ihop så att det blir rätt med momskoder och kategorier.

 

Snälla ge oss ett tips!

 

4 SVAR 4
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Sedan uppstår det problem när manuella verifikat inte kan synka över projekttransaktioner till visma PM.

 

Eftersom vi har många projektkostnader betalda via företagskort blir det svårt att få en översiktlig bild av projektets kostnader när vi får en rapport från Visma.net och från Visma PM där det är svårt att tydligt se vad som överlappar varandra och inte.

av Jonas Pålsson

Hej Anna!

 

I detta fall hoppas jag att denna tidigare post i Community kan vara till hjälp för dig: https://community.visma.com/t5/Forum-for-Visma-net-ERP/Skapa-ett-nytt-likvidkonto/m-p/111688

Notera att bilder i denna post skiljer sig lite från nuvarande version, principen är dock densamma.

Ha en fin dag!

 

/Jonas

JennyHedmanEmbark
CHAMPION *

Hej,

Jag har exakt samma problem.

Den tidigare posten ni länkade till ger endast hjälp med att skapa ett separat likvidkonto, vilket jag redan använder mig av. Problemet är hanteringen av momsen.

Louise Hanberger
CONTRIBUTOR ***

Hej!

Vi använder oss av Redovisning/ Arbetsböcker med ett separat likvidkonto för kortköp. Där har vi 2 olika betaltyper upplagda, varav den ena då avser EU-momsen där vi ska momsredovisa våra inköp.

 

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här