Mina produkter
Hjälp
Anette2020
CONTRIBUTOR **

Fel vid inläsning av leverantörsfakturor i fakturainkorgen?

av Anette2020

 

Anette2020_0-1666707225299.png

 

6 SVAR 6
Anette2020
CONTRIBUTOR **

av Anette2020

Ja nu löste det sig, låg fel koddel på leverantören-tack!

av Isac Falkenberg

 Hej Anette, 

Du får dra fram statusorsak och kolla vad felet är, alternativt testa att behandla dem igen. 

Ta gärna en titt här 
https://community.visma.com/t5/Anvandartips-for-Visma-net-ERP/Felmeddelanden-i-fakturainkorgen-Video...

__________________________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
UCS One Economy
Anette2020
CONTRIBUTOR **

Anette2020_0-1666785796338.png

har kikat igenom länken som du bifogade men kan inte hitta någon lösning på dessa orsaker?

av Isac Falkenberg (Uppdaterad ‎26-10-2022 14:14 av Isac Falkenberg PARTNER )

Hej, 

Felet med Attestant/SubID. Är jag lite osäker på. Låter som någon koddel är inaktiverad. Har ni någon koddel på leverantören som är inaktiverad som den försöker registrera fakturan på? Eller har ni någon faktura regel som inte kan gå igång? 

Felet med öresavrundning - Detta står på länken jag skickade innan. 

Detta felmeddelande tyder på att det finns ett för stort belopp i öres avrundningen på själva fakturan. Oftast är redan fakturan inläst till levreskontran (detta kan vi se via det blåa referensnr). Detta fel brukar uppstå om det är att inläsningen av momsen inte är helt korrekt. Om fakturan redan finns i systemet (när du ser det blåa refnr). Så kan det först vara bra att kontrollera att det är samma faktura först. Jämför fakturan som finns på refnr med den som finns i fakturainkorgen. Om de är samma så kan du klicka på validera för att få bort den ur fakturainkorgen. 

IsacFalkenberg_0-1666786065300.png

 

IsacFalkenberg_1-1666786082073.png


Sista felet hade jag testat att behandla fakturan för att se vad felet är. Markera den och sedan klicka på behandla. Kan dock röra detta felet. 

 

Fel: Posten infogar "Fakturan resulterade i minst ett fel" Kontrollera felen.

Detta felmeddelande tyder på att fakturan i fakturainkorgen inte hittar en leverantörsplats. 

Det första du ska göra är att dra fram så du ser leverantörsplatsen i fakturainkorgen. 

Klicka på kolumnuppsättning ute till vänster.

IsacFalkenberg_0-1666786416956.png

Detta gör att vi nu kan se leverantörsplatsen i fakturainkorgen. Vi ser att platsen är tom. 

IsacFalkenberg_2-1666786447139.png

 

IsacFalkenberg_1-1666786437101.png

 

 

__________________________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
UCS One Economy
Anette2020
CONTRIBUTOR **

Transportstyrelsen har ju samma org.nummer men olika pg nummer som man skall betala till hur hanteras detta i Visma?

Vi har valt att lägga upp flera beroende på vad betalningarna avser men nu får jag fel pga att det är samma nummer som finns i systemet, har gått tidigare??

Hej, 
Hur ser inställningarna ut under kundreskontra -> Egenskaper ->Kundreskontra ut för er? 
kunder isnt.png

__________________________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
UCS One Economy

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här