Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Förbättring av Likviditetsanalysen

av Anonymous

Förfrågan likviditetsanalys som går att ta upp som en rapport är svår att läsa/tolka. Det hade varit värdefullt med några förbättringar. 

Några exempel. Går det att göra en summering av alla likvidkonton och sedan kommer inbetalningar, utbetalningar, nu ser man bara uppdelat per konto. Längst ner finns en total men det är efter in/utbetalningar. 
Går det att göra det som ett val om man vill se per kund eller inte. I en likviditetsanalys är inte kund/lev det mest relevanta. 

Det är förvirrande med begreppen kassabehållning, Tillgänglig likviditet, Kontantposition.
Kassabehållning är väl den relevanta för likvidkontona, där behöver inte kontantposition och kassabehållning finnas. 
Sedan behöver likviditetsanalysen sträcka sig över en längre period än 30 dagar, vilket är en ganska kort period i likviditetssammanhang. 
Likviditetsanalysen är viktig för kunderna så hoppas den uppdateras snart!

3 SVAR 3
Therese Schiller
CONTRIBUTOR ***

av Therese Schiller

Jag håller med. Vi vill inte se specat per kund eller leverantör, det är oväsentligt i likviditetsanalysen. Vi vill också se en längre period än 30 dagar. Det känns även mindre viktigt att se dag för dag, summerat vecka för vecka vore mycket bättre. 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Håller med! Vi har flera företag kopplade/ företagsgrenar och det går inte ens att filtrera per företagsgren utan endast per konto och bara 30 dgr.

 

Samt om man har valutakonton måste man ta fram annan rappor för att få fram det i SEK.

 

Det slutar alltid med att jag går in i kontodetaljer och summerar alla likvidkonton separat för att sedan ackumulera i excel!

Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Hej Sofia.

Bra input och jag håller med dig om att det är viktigt att följa upp.

Men av erfarenhet så finns det säkert lika många sett att vilja utforma en likviditetsanalys som det finns ekonomer som "rattar" systemen. 

Vi har själva försöka ta fram generella men det blir alltid att det blir kundanpassat. 
Därav tror jag det är svårt för Visma att implementera en rapport så som "alla" vill ha den.

 

Jag rekommenderar att du kollar på Visma Onestop Reporting och även då tar kontakt med din partner så kanske de kan göra en demo och visa hur man kan skräddasy denna rapport och även andra rapporter.

Bifogar ett webbinar på Visma OSR

 

Tack för du använder Communityt.


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här