Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Layout-mallar, rapportvesioner - sparas de hos Visma?

av Anonymous

Hej Visma!

Offert, adress till höger (tex):

  1. Jag skapar en layout-version utifrån existerande default-versionen i ovan nämnda dokument.
  2. Jag sparar den i min rapportversionslista.
  3. Om jag (eller en klantig kollega) råkar ta bort min layout-version, finns det då sparat en kopia i ngn form av backup hos Visma, eller är min layout-version borta för alltid?
  4. Gäller samma svar för en layout-version skapad åt mig av Visma.net-konsult?

Tack!

Charlotte

11 SVAR 11

av Joakim Arvidsson

Hej Charlotte!

 

Om en rapport raderas från listan över versioner finns det ingen möjlighet att återskapa just den versionen. Visma sparar ej någon backup av det som raderas.

 

Om en konsult har skapat en rapport i ett annat företag och den har sedan importeras in genom Importera uppdateringar från mallar(CS10302S) så är det möjligt att importera in den en andra gång för att få tillbaka den. Du kan fråga konsulten som skapade rapporten om den är skapad direkt i företaget eller om den är importerad från ett annat företag.

 

/Joakim

Med vänliga hälsningar,
Joakim Arvidsson
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej.

Så med andra ord så skulle vi kunna ha en backup i vårt testbolag?

 

/Charlotte

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Någon som kan svara på min fråga?

 

/Charlotte

av Jonas Pålsson

Hej!

Det som är viktigt här först och främst vilka rapporter det handlar om. Ekonomirapporter som t.ex. balansrapport består av olika kolumn/rad-uppsättningar och dessa kan exporteras och importeras mellan företag och det kan man göra själv som användare.
När det gäller övriga rapporter som fakturamallar, order etc så bygger partner/konsult normalt en rapport i ett eget testföretag från vilket de kan kopiera ut rapporter till sina kunders olika företag. Man kan som användare således ej kopiera dessa rapporter fram och tillbaka mellan företag i backupsyfte.
Ni måste i detta fall alltså avklara detta gällande om det finns backup med den som skapat rapporten.

En backup skall dock ej vara nödvändig i Visma.net då alla tidigare versioner av en rapport är tillgänglig i systemet. Vill man då vara på den säkra sidan kan man lagra flera versioner av den rapport man använder genom att välja att redigera rapporten, göra liten ändring och publicera rapporten på nytt. Då sparas ny version så man har en tidigare version tillgänglig som extra backup om någon av okänd anledning skulle radera istället för inaktivera den aktuella versionen av rapporten.

 

Om det finns några oklarheter kring just era rapporter rekommenderar jag att ni avklarar detta med er partner.

 

Ha en fin dag!

 

/Jonas

 

 

 

 

 

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Jonas, och tack för utförligt svar. 

Tyvärr kommer några små uppföljningsfrågor trots det... 

 

I detta fall gäller det layoutmallar (faktura, offert, order m.m.). Och då vi kommer att behöva ha flera olika mallar för en offert tex (för att kunderna ska få lite olika info beroende på kundtyp. Olika val av rubriker (antal, enhet, moms, total etc)). Varje anställd kommer därför att kunna gå in på layoutmallar för att välja mall för en specifik kund, och det är DÄR risken ligger för att man råkar radera en layoutmall. 

 

En sådan layout-mall, kan den exporteras av konslut till vårt testbolag?  Och därefter såklart importeras vid behov... Om jag förstod ditt svar rätt så borde en konsult kunna göra detta, men inte jag?!

 

(tack för tips om att skapa flera versioner av nästintill samma layout, och sedan döpa dem till ngt smart, så att vi har flera versioner av samma layout ifall en av dem försvinner)

 

Charlotte

Godkänd lösning
Jonas Pålsson
VISMA

av Jonas Pålsson

Hej igen Charlotte!

Konsult kan dessvärre inte kopiera rapporter mellan era olika företag. Den funktionaliteten bygger på att konsult kan kopiera ut rapporter från ett mallföretag till sina kunder som underlag vid uppbyggnad av specialdefinierade rapporter.

Notera att om anställd skall välja en rapport för specifik kund skall det ej finnas någon övervägande risk att man raderar av misstag. För att växla mellan rapporter kryssar man bara i ruta "Aktiv" i kolumnen till höger om rapportnamnet, anställd bör ej hantera det på annat sätt.

Jag rekommenderar att ni gör enligt tidigare förslag där ni sparar flera varianter av samma rapport och sedan döper om dessa så de ej används utan bara finns där som reserv, se exempel nedan.

 

Faktura.JPG


Ha en bra dag!

 

/Jonas

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Jonas,

jag måste fråga en sista fråga och det gäller alltså layout-mallar för dokument såsom offert, order, faktura (inte rapporter):

 

Om konsulten skapar en layout-version till oss, så kan konsulten spara den layoutmallen hos sig som en form av backup, och ifall vi av ngn anledning skulle behöva att den importeras till oss igen, så är detta möjligt (så länge konsulten sparat layout-mallen)?

 

Tack

av Jonas Pålsson

Hej igen Charlotte!

 

Funktionen gör det möjligt för partner att skapa specialanpassade rapporter i sitt företag som de sedan kan exportera ut direkt till sina kunders företag. Denna funktion skapades för att underlätta hantering där partner/konsult har behov för att skapa specialanpassade rapporter för sina kunder och sedan på ett enkelt sätt överföra dessa till kunden. Så svaret på din fråga är att partner/konsult har rapporten kvar i sitt företag där den skapades och den skall därmed kunna överföras på nytt.

Det är dock viktigt att du har denna dialog med din partner i samband med ev. redigering så att man säkerställer att den ej redigeras vidare om den skall fungera som backup.

 

/Jonas

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Och med rapport menar du dokumentmallar för offert, order och faktura?! Inte rapport som i balansrapport, lagersaldo och sådant som ligger under rubriken "rapport" i de olika modulerna...? 

 

Mina frågor gäller inte rapporter, utan layoutmallar, och jag måste säkerställa att vi pratar om samma eftersom svaret kanske ändras beroende på om vi talar om rapport eller default-mallar för dokument.

 

Hade ju varit aningens lättare per telefon...

Godkänd lösning
Jonas Pålsson
VISMA

av Jonas Pålsson

Hej Charlotte!

 

Ja, du har i tråden refererat till att det i detta fall gäller layoutmallar (faktura, offert, order m.m.) och det är dessa som kan redigeras och som blir tillgängliga under "Rapportversioner" i systemet, se tidigare bild till förslag gällande spara dubbletter av rapport.

 

Med vänlig hälsning

 

/Jonas

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej.

Ja, det är så det är tänkt att vi ska göra (välja aktiv på den vi vill använda)...men man vet aldrig när fingret slinker och man råkar ta bort istället...  

 

Tack för svar,

C.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här