Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Periodisering av intäkter ej kopplade till kund

av Anonymous

Hej!

 

Hur periodiserar jag intäkter som inte är kopplade till någon specifik kund (kundreskontran)? Kan inte hitta periodsieringsval under bank/likvidhantering eller redovisning. Vi får in ca 70 mkr i medlemsintäkter nu i februari och behöver periodsiera dem över hela året. Hur gör jag?

 

Hälsningar Madeleine

1 SVAR 1
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Madeleine,

 

Skapa först aktuella periodiseringsnycklar om du inte redan gjort det (hittar du i modulen periodiseringar under egenskaper "periodiseringsnycklar").


1. Registrera kund-/lev.-faktura och ange den periodiseringsnyckel som du vill använda dig av på radnivå.
2. Då fakturan frisläpps, kommer ett frisläppt "periodiseringsschema" att skapas (hittar man i samma modul under transaktioner).
3. I samma modul under Rutiner hittar du "Utför periodiseringar" Här behandlas/utförs de periodiseringar som du väljer. Notera att periodiseringarna plockas upp utifrån de datum som man anger.

 

Om man glömt att ange periodiseringsnyckel på en verifikation, kan den läggas till i
efterhand. Då kan man skapa man ett nytt periodiseringsschema och hämta upp den aktuella
verifikationen och koppla den till  ett schema. Detta görs i modulen Periodiseringar under transaktioner "Periodiseringsschema".
Skapa ett nytt schema och välj Post-typ samt Verifikation. I fliken Detaljer anges nyckel, konto samt belopp.

 

Man kan lägga på automatiserade scheman på periodiseringarna och vill ni ha hjälp med detta rekommenderar jag er att ta kontakt med er partner.

 

Hoppas att detta hjälpte dig!

 

Lycka till med alla medlemsintäkter! 🙂

 

Mikaela Exsitec

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här